Warning: Undefined array key 332 in /home/barghbamj/domains/barghbama.com/public_html/libraries/src/Access/Access.php on line 608

Warning: Attempt to read property "rules" on null in /home/barghbamj/domains/barghbama.com/public_html/libraries/src/Access/Access.php on line 608

Warning: Undefined array key 332 in /home/barghbamj/domains/barghbama.com/public_html/libraries/src/Access/Access.php on line 613

Warning: Attempt to read property "rules" on null in /home/barghbamj/domains/barghbama.com/public_html/libraries/src/Access/Access.php on line 613
عیب یابی ،مراحل،ابزارها،زمان
 
این مطلب جهت استفاده همکاران تازه کار و عزیزان علاقمند به بحث عیب یابی خدمات برقی ارائه می گردد.
امروزه بحث عیب یابی و رفع مشکل برقی امری بسیار مهم شده حتی مهم تر از قبل زیرا تمامی مشاغل با برق و ارتباطات درگیر شده‌اند به عنوان مثال مشاغلی که به طور کلی مختل می شوند خدمات کامپیوتری دستگاه های صنعتی و غیره بیش از ۹۰ درصد مشاغل .
 
این مطالب را همه می دانیم حالا چرا باید بحث عیب یابی مورد توجه قرار گیرد مهمترین مورد ، بحث زمان است و جلوگیری از ضرر و زیان هر چه زودتر خط تلفن قطع شده یک مرکز کامپیوتری وصل شود زودتر  خدمات ارائه و در نتیجه کسب درآمد رخ می دهد .
 
هرچه زودتر دستگاه معیوب یک چاپخانه تعمیر شود زودتر کار مشتری حاضر می شود و میشود سفارش را انجام داد بحث عیب یابی شامل موارد کلی زیر است که باید به آنها توجه شود هر چه تجربه بیشتر شود موارد عیب یابی  شامل جزئیات بیشتری می شود.
 
 
 
 
مورد اول : مورد عیب یابی چیست؟
اولین و مهم ترین مورد از موارد عیب یابی این است که بدانید قرار است چه موردی را برطرف کنید بدانید ایراد از قطعات است ، ایراد از نصب است یا ایراد از شبکه است آیا ایرادی وجود دارد ؟ یا فقط شیوه استفاده اشتباه است .
همیشه قبل از مراجعه برای عیب یابی سوالات مختلفی از مشتری بپرسید تا ابتدا بدانید ایراد از کجای کار است به عنوان مثال چند نمونه از موارد پرتکرار اشاره می‌کنیم.
تماس: سلام برق منزل ما قطع شده است میشود برای عیب یابی برق سریع تشریف بیاوری؟
سوال اول "میشه بفرمایید چه اتفاقی رخ داد که برق شما قطع شد ؟
حالا ببینیم جواب ها می توانند چقدر مختلف باشد.
پاسخ :۱-جارو برقی را به برق زدیم برق اتصالی کرد و قطع شد حالا نمی دانیم چگونه برق را باید وصل کنیم؟
۲ -کلید کولر آبی را پایین زدیم بعد از مدتی بوی سوختگی آمد و برق ما قطع شد.
۳- بخاری برقی خریدیم پس از استفاده در منزل بوی سوختگی سیم آمد سپس برق قطع شد و الان فیوز بالا نمی ایستد و اتصالی دارد.
۴-به دلیل بارندگی برق ما دچار اتصالی شده و فیوز بالا نمی ماند.
سوال می تواند پاسخ های متفاوتی داشته باشد بعد از اینکه سوال اول مشخص شد نوبت به سوال دوم می‌رسد تا به عیب برسیم.
به عنوان مثال پاسخ سوال اول این بوده است که فیوز را هرچه بالا میزنیم بالا نمی ایستد این سوال خود هر چند برای ما پاسخ دارد که باید متوجه شویم چه اتفاقی افتاده است.
۱- منزل چند سال ساخت است.
۲ -فیوز ای که پایین میزند محافظ جان است یا فیوز معمولی.
۳- فیوز اصلی است یا فیوز فرعی که با پاسخ از سمت مشتری مشخص میشود.
۴- فیوز وقتی زده میشود رد میکند یا کنتاکت می‌کند.
دلیل این سوالات ما این است که بدانیم برای سرکار به چه چیزی نیاز داریم تا هر چه سریعتر ایراد را برطرف کنیم .
تمامی این سوالها برای ما قابل فهم است آیا مشتری می تواند تشخیص دهدنوع فیوز را ، آمپر فیوز را دلیل اتصالی را ، راه حل چیست؟
راه حل یک عکس است. از مشتری خواهش کنید یک عکس در پیام رسان ها ارسال کند فیوز خراب را مشخص کند سپس از بازدید عکس خیلی از سوال ها پاسخ داده می شود شاید خنده دار به نظر به نظر برسد ولی یکی از مشتریان هیچ یک از پیام رسان ها را داخل گوشی خود نداشت توسط نرم‌افزار دیوار عکس خرابی را ارسال کرد.
 
حالا عکس را مشاهده می‌کنیم که نوع فیوز مشخص شود .محافظ جان است یا معمولی آمپر فیوز مشخص می شود فرعی یا اصلی بودن فیوز مشخص میشود. جنس اصلی یا تقلبی بودن هم تقریباً مشخص میشود مثلاً پارس فانال است یا چینی بی کیفیت.
دیدید یک سوال و یک عکس چه کمکی بزرگی کرد شاید بگویید خب این موارد را  اگر سر کار می رفتیم میفهمیدیم ؟حتماً فیوز همه مدل همراه دارید ، آمپر فیوز های همراهتان مطابقت دارد یا شاید پس از حضور در محل ببینید مدل فیوز فشنگی است؟
همه چیز همراه دارید ولی فیوز اصلی تک فاز نیست سه فاز است !!!
دیدید این سوالات باعث می شود لوازم مورد نیاز را همراه داشته باشید مثلاً اگر این تماس در یک باغ ویلا باشد دور از الکتریکی چه اتفاقی رخ میدهد؟؟  زمان!!!
اگر الکتریکی هم باشد ولی این مدل فیروز آن نداشته باشد چه؟ این سوال ها و پاسخ ها را باید داشته باشید در عناوین بعدی با آنها کار خواهیم داشت برای جا افتادن موضوع یک تماس برای عیب یابی آیفون تصویری را بیان می کنم.
سلام آیفون تصویری ما روشن نمی شود میشود برای عیب یابی تشریف بیاورید؟
سوال: مدل آیفون تصویری شما چیست؟
پاسخ ها:
۱-مدل آیفون نمیدونم هیچی روشن ننوشته
۲- آیفون ما تابا ۱۰۴۰ یا ۱۰۳۵ یا ۱۰۷۰ 
۳-ایفون ما سیاه و سفید کوماکس
۴- آیفون مابرند تک نما .
با پاسخ این سوال یک مورد مهم مشخص می شود که این آیفون می تواند چه ایرادی داشته باشد که خرابی رخ داده است اگر گفتند که نمی توانم بگویم چه مدلی است  یک عکس می تواند کارگشا باشد.
مثلاً می بینید آیفون از نوع تکنما است و شما قطعات و برد های این آیفون را ندارید مشتری مهمان دارد و عجله ، میتواند رفتن شما برای بازدید این آیفون بیهوده باشد.
یا اینکه در محل برای تعمیر یک مدل آیفون حضور می‌یابید برای رفع عیب خاموشی که عموما دلیل آن می‌تواند از منبع تغذیه باشد بعد از حضور بری تعمیر مشاهده می کنید دلیل خاموشی اتصالی برد ال سی دی است.
 
در نتیجه تشخیص نوع آیفون قبل از عیب یابی مهم است.
مورد دوم ابزار مناسب ، وسیله مورد نیاز
 
یکی از مهمترین موارد بعد از تشخیص نوع عیب یابی داشتن ابزار مناسب و وسیله مورد نیاز است اگر وسیله مورد نیاز را همراه نداشته باشید قطعا دچار مشکل خواهید شد و عیب یابی بسیار با تاخیر انجام می شود به سوالات مورد اول برمیگردیم
۱ -عکس تابلو را ارسال کنید شما توسط عکس فیوز مورد نیاز را تهیه کرده اید به همراه دارید مثلاً فیوزهای محافظ جان چون حساس می باشند احتمال دارد خراب شده باشد با رفع عیب اتصال فیوز برطرف شود.
 
۲- بعد از اتصال بخاری برقی بوی سوختگی آمده و سپس برق ما قطع شده است ؟ این مورد کمتر احتمال می رود به فیوز مربوط باشد احتمالاً آب شدن سیم های پریز برق و یا اتصال کنتور می تواند دلیل آن باشد لذا وسیله‌ای که لازم می شد لامپ تست ، دستگاه اهمتر، فنرسیم کشی و سیم و کابل برق است احتمال دارد تمامی این موارد را همراه داشته باشید ولی ایراد از ترمینال کنتور باشد که اتصال کرده هرچند رفع عیب کنتور برق مربوط به شرکت برق است.
ولی داشتن لوازم می تواند بسیار مهم باشد هر چه سوالات دقیق تری بپرسید به اینکه چه چیزی لازم خواهید داشت بهتر پی می برید.
سوال :آیفون تصویری ما از نوع کوماکس سیاه و سفید است صدا رد و بدل نمی‌شود ولی در باز می شود ؟
با این سوال نوع برد صوت مورد نیاز مشخص می شود. ابزار  چه چیزی نیاز است ؟ گوشی از آنجا که خراب است باید تعمیر شود سیم لحیم ، هویه ، قلع کش ، بلندگو ، میکروفون ، سوکت زن 
نداشتن آچار سوکت زن و سوکت گوشی  میتواند باعث اذیت شما شود و کار با وقفه انجام شود.
مورد سوم زمان عیب یابی
یکی دیگر از مهم ترین موارد عیب یابی زمان عیب‌یابی است به عنوان مثال برای یک فروشگاه لباس که دچار قطعی برق ویترین شده است مهم است که هر چه سریعتر قطعی برق برطرف شود و همین مورد شاید برای ویترین یک کتاب فروشی زیاد تاثیر گذار نباشد هدف از مقایسه این دو موضوع اهمیت رفع عیب را نشان می دهد.
حالا در نظر بگیریم قطعی برق برای یخچالهای یک قصابی رخ داده باشد لذا بر اساس اهمیت کار مهم است که هر چه زودتر عیب‌یابی انجام شود.
 
سوال: آیفون تصویری طبقات ما دچار خرابی است یک واحد زنگ نمیخورد یک واحد نه صدا دارد نه تصویر و از این دسته مشکلات چگونه باید عیب یابی کنیم؟
این مورد از مواردی است که باید هر سه مورد بررسی شود اول اینکه مشکلات در محل برطرف شود یا نیاز به تعمیر دفتر خدمات دارد دوم اینکه چه لوازم و ابزار آلاتی برای عیب یابی لازم است .شاید ایرادات از پنل باشد و با تعمیر پنل کلیه مشکلات حل شود یا اینکه مدل نصب اشتباه باشد .
حالا می رسیم به مورد زمان عیب یابی از آنجا که مورد یک مورد مربوط به تمام واحدها است باید یک زمان مشخص با همه هماهنگ شود تا عیب یابی طی یک مرحله انجام شود.
مورد چهارم تجربه
درعیب یابی بحث تجربه بسیار تاثیرگذار است اینکه این مورد در شرایط یکسان رخ داده و با استفاده از تجربه می توان مورد را در زمان بسیار کوتاه حل کرد.
سوالی که پیش می آید تجربه فقط اطلاعات ما است و مواردی که در دوران کاری آموختیم ؟
تجربه شامل جستجوی گوگل ، تماس با یک همکار در همان زمینه مورد عیب یابی ، تماس با خدمات شرکت تولید کننده  مثلاً برای در باز کن های تصویری تماس با خدمات پس از فروش آیفون تصویری.
شاید یک تماس یک دقیقه ای بتواند گره چند ساعتی را حل کند مثلاً تماسی داشتند که آقا ما نصب آیفون را انجام دادیم هر کار میکنیم همه زنگ ها با هم میخورند ؟گفتم مدل آیفون تصویری است گفتند :بله
گفتم تمام آیفون را مجزا ۴رشته ای سیم کشی کردید گفتند : بله
مدل را توضیح داد و...کلا در یک دقیقه گفتم وقتی که زنگ آیفون را میزنی کسی جواب میدهد و تصویر قطع میشود گفتند نه تصویر قطع نمیشود گفتم پس شما چون اولین نصبتان است تا به حال کارکرد آیفون تصویری را یاد نگرفتید در در باز کن تصویری تا زمانی که تصویر روشن باشد زنگ هر شماره واحدی را بزنید آیفون هایی که تصویرشان روشن است و آیفونی که  شاستی آن را فشار داده اید همه زنگ می خورند. برای همین مورد به همین سادگی نصف روز درگیر بودند.
مثال: مورد دیگر که از طرف دوستم تماس گرفته شده بود گفت :به من گفتند از طرف شرکت برای نصب کولر گازی ها آمده اند کولر گازی ها  از نوع سه فاز است .
نصاب کولر گازی ها گفته  باید Rst فازها را مشخص کنید تا ما کولر هایتان را نصب کنیم .
چگون باید فاز های مختلف را تشخیص دهیم ؟
من دستگاه تشخیص فازها را ندارم لازم میشه که بخرم ،صاحبکار هم گفته عجله داریم  دستگاه تشخیص فاز را بخرید .
باید از کجا دستگاه را بخریم؟؟
پاسخ: یک کنترل فاز بگیر برای کولر گازی نصب کن و در عرض ۲۰ ثانیه فازها را تشخیص بده.
مورد پنجم عیب را کوچک کنید
بعضی از اوقات مواردی را می بینیم که واقعاً متعجب می شوم کسی که برای یک عیب یابی ساده مراجعه کرده کل کلید و پریز های ساختمان را باز کرده‌ و یا در آیفون تصویری تمام آیفون های ساختمان  را باز کرده هر چند نیازی به این کارها نبوده است.
مثلا در مواردی که منزل قدیمی ساز است و قرار است عیب یابی انجام شود ما در  ساختمان فیوزی نداریم که از روی فیوز ها نقطه اتصالی را پیدا کنیم و اتصال را رفع کنیم .
سوال :ولی در ساختمان که قدیمی است محل جمع آوری و اتصالات در چه محلی است؟
جعبه تقسیم یعنی به جای اینکه برای عیب یابی خودمان را با ۵۰ شعله برق طرف کنیم میتوانیم با ۵ نقطه ۱۰ شعله ای طرف کنیم حالا توضیح می دهم. کابل برق به ورودی منزل آمده و به جعبه تقسیم حال وارد شده است سپس از جعبه تقسیم به قسمت های مختلف وارد شده است با جداسازی اتصالات جعبه تقسیم  می شود قسمت آشپزخانه ،  حیات و اتاق خواب را از مدار جدا کرده و به دنبال اتصالی با تعداد شعله برق کمتر گشت .
بعد از اینکه لوازم های قسمتاول  همگی چک شدند و اتصالی وجود نداشت سراغ قسمت های دیگر می رویم مثلاً آشپزخانه را در مدار می آوریم و آن قسمت را چک میکنیم همینطور پله پله تا به نقطه اتصال برسیم و آن را رفع کنیم.
مورد دیگر که می‌توانم در مورد عیب را کوچک کنید مثال بزنم بالاست های الکترونیکی است که دچار اتصال شده است؟
۲۰عدد مهتابی فلورسنت به  یک کابل متصل شده است و دچار اتصالی شده است  از کجا متوجه شویم که چگونه باید اتصالی را برطرف کنیم ؟
  باید عیب را کوچک کرد یعنی بعد از تبدیل به دو قسمت ۱۰ تایی عیب را پیدا کرد.
یک مثال در زمینه عیب‌یابی دربازکن های تصویری  بزنم. برای عیب یابی می رویم عیب نویز شدید در کل واحدها است ایراد می تواند از کجا باشد؟
اول اینکه نوع سیستم شناسایی شود سوئیچر داخلی است یا سوئیچر خارجی کابل ها مجزا است یا مشترک .
بعد از این کارها اگر نویز را بخواهیم پیدا کنیم باید چه کنیم از پنل مطمئن شدیم که سالم است . نمی‌توانیم در ۲۰ واحد به راحتی عیب را تشخیص دهیم باید عیب را کوچک کنیم .اگر نوع نصب سری باشد از نوع سوئیچر تک و هر طبقه 4 واحد باشد می شود 4 واحد در 5 طبقه روی هم . به جای اینکه با ۲۰ واحد برای پیدا کردن نویز طرف شویم با ۴ خط ۵ واحدی طرف می شویم یکی یکی خطوط آیفون را به پنل متصل میکنیم تا نویز خط پیدا شود.
بعد از این که خط نویز پیدا شد از ابتدای سیم کشی به انتهای سیم کشی ایراد را جستجو میکنیم تا اینکه نویز پیدا شود و برطرف شود.

 

You have no rights to post comments

تماس با ما

روز کاری: 9 الی 4

پنجشنبه 9 الی 13

05133686989

ایران ، خراسان رضوی مشهد

برق با ما اکنون به صورت کاملا حرفه ای و تخصصی در شهر مشهد خدمات زیر را ارایه می دهد. ....

نصب و سرویس انواع آیفون صوتی و تصویری با گارانتی کتبی

اجرای پروژه های برق و عیب یابی برق

نور پردازی مکانهای مختلف

تامین لوازم برق قیمت با ضمانت بازگشت

درباره برق با ما

تیمی متشکل از مهندسین برق که با همکاری استاد کارها و تکنیسین های برق بیش از یک دهه افتخار انجام پروژه های مختلف برقی را بر عهده داشته ایم و امیدواریم رضایت مشتریان را کسب کرده باشیم.

تماس با ما

آدرس شرکت:خراسان رضوی ، خیام شمالی ۵۳ ، خیابان هدایت ۴۹،پلاک ۱/۲
آدرس ایمیل: mohammadjavadi528@gmail..com
شماره تماس: 05133686989

ارتباط مستقیم با مهندس جوادی : 09158801940

ارتباط مستقیم با مهندس جعفری : 09370092523

کانال تلگرام : @barghma

اینستاگرام:

@barghbama

ساعات کاری :

شنبه - ۴ شنبه: ۸ صبح - ۵٫۳۰ بعدظهر
۵شنبه: ۸ صبح - ۲٫۳۰ بعد ظهر
جمعه - بخش پشتیبانی تعطیل می باشد .