خب در اینجا می خواهم به سوالی که بعضی از مشتریان از تکنیسین های برق با ما می پرسند پاسخ بدهم.

 برق گرفتگی در شرایط مختلفی میتواند رخ بدهد حتی در صورتی که فرد با برق تماس مستقیم نداشته باشد و از طریق دیگر جریان از بدن فرد عبور کند.

مطالبی که در زیر بیان می شود مربوط به برق تکفاز شهری می باشد و چند نمونه از دلایلی که چرا برقکاران را برق نمی گیرد.

1-استفاده از کفش و لباس عایق 

این شعار را همه شنیده ایم که اول ایمنی بعد کار و غیر از این هم نیست زیرا مهمترین چیز سلامتیست. شما مشاهده می کنید که تکنیسین ها با دستکش و کلاه ایمنی به سیم های حامل جریان برق دست می زنند . این کفشها و لباسها با مواد مخصوص تهیه می شوند و ضریب مختلفی نیز دارند.

2-قطع کردن فیوز و کلید

برخی فکر می کنند که چون برقکار چون برق اصلی کنتور را قطع نکرده همچنان برق در همه جای ساختمان می باشد . اما از آنجا که در کار تکنیسین های برق توجه به  ایمنی بسیار ضروری و  مهم می باشد حتما نسبت به رعایت موارد ایمنی آگاهی دارند و به آن عمل می کنند.

به عنوان مثال ابتدا از صحیح نصب شدن سیم فاز و نول به کنتور اطمینان حاصل کرده و سپس می توانند با قطع و وصل کردن فیوزهای فرعی و کلید ها ی برق بدون اینکه برق اصلی را قطع کنند با قطع کردن برق قسمتی که قرار است فعالیت خود را انجام دهند کار خود را انجام می دهند.  

3-قرار نگرفتن در مسیر عبور جریان

قرار گرفتن در مسیر عبور جریان در حالات بسیار مختلفی می تواند رخ دهد.

1-حالت قرار گرفتن بدن مانند کلید

یعنی اینکه هنگام کار کردن برق متصل باشد ، مصرف کننده نیز متصل باشد (لامپ ،مهتابی ) حال اگر  دو سیمی (فاز ،برگشت ) که به کلید متصل شده است به بدن ما تصال پیدا کند بدن ما مانند کلید عمل خواهد کرد و جریان از بدن عبور خواهد کرد و دچار برق گرفتگی خواهیم شد حتی اگر مکانی که در آن کار می کنیم عایق و نیز لباس عایق هم داشته باشیم مگر اینکه دستش عایق داشته باشیم که این عمل رخ ندهد.نکته اینکه اگر سیم داخل کلید نول هم باشد برق ما را خواهد گرفت.

2-حالت قرار گرفتن در مسیر مصرف کننده

این مورد هم مانند مورد بالا می باشد فقط با این تفاوت که این دفعه کلید فعال باشد و ما در حال اتصال سیم های مصرف کننده باشیم دو سیم (یک سیم لامپ و یک سیم از سمت کلید )را متصل کرده باشیم و دو سیم دیگر باقی می مانند اگر این دو سیم به بدن ما متصل شود جریان از بدن ما عبور خواهد کرد.

 4-برق برگشتی خازن ها

این مورد کمتر توجه می شود و در بعضی از موارد رخ می دهد بدین صوزرت که ما در خط مصرف کننده هایی داریم که در خود خازن های بزرگی دارند و در زمان وصل بودن برق این خازن ها شارژ شده اند هنگامی که ما برق را جهت تغییرات برق قطع می کنیم امکان دارد این دستگاه ها دشارژ نشوند و در زمانی که فرد با فاز و نول تماس پیدا کند در کمال نا باوری دچار برق گرفتگی شود در اثر تخلیه شدن خازن در بدنش.

 5-بر عکس متصل شدن فاز و نول

این مورد امکان دارد رخ دهد بدین صورت که به صورت عمدی یا غیر عمدی برق تابلو فیوز داخل منزل بر عکس متصل شده باشد یعنی نول بجای فاز و فاز بجای نول این مورد باعث می شود حتی با قطع کردن تمام فیوزهای تابلو فیوز باز هم سیم های شما برقدار باشد .

این مورد در مطلب زیر توضیح داده شده است.

دو فاز شدن برق تک فاز

 

 در کلیپ های برق با ما در آپارت موارد برق گرفتگی نشان داده شده است.موفق و سرفراز باشید.

دیدگاه‌ها  

#1 Mohammad Nabizadeh 1399-02-21 10:29
با سلام و خسته نباشید. من یه سؤالی ذهن من رو مشغول کرده بود میخواستم درباره ش مطمئن بشم.
من دیدم تعداد زیادی از برق کاران بدون این که فیوز یا کلید بق رو خواموش کنند کار خود را انجام میدهند. از خود انها پرسیدم و به من گفتند کا اگر به تنهائی به سیم فاز دست بزنیم برق نمیگیرد. (دست زدن به سیم فاز بدون انکه بدن ما با جسم فلزی دیگر یا سطح زمین تماس نداشته باشد. با لباس و کفش عایق ولی بدون دست کش به سیم فاز دست زدن برق نمیگیرد.) ایا همچین چیزی حقیقت دارد؟
با سلام بله اگر جریان برق مسیری برای عبور پیدا نکند در نتیجه اختلاف ولتاژی ایجاد نمی شود و برق گرفتگی ایجاد نمی شود.

You have no rights to post comments

تماس با ما

روز کاری: 9 الی 4

پنجشنبه 9 الی 13

05133686989

ایران ، خراسان رضوی مشهد

برق با ما اکنون به صورت کاملا حرفه ای و تخصصی در شهر مشهد خدمات زیر را ارایه می دهد. ....

نصب و سرویس انواع آیفون صوتی و تصویری با گارانتی کتبی

اجرای پروژه های برق و عیب یابی برق

نور پردازی مکانهای مختلف

تامین لوازم برق قیمت با ضمانت بازگشت

درباره برق با ما

تیمی متشکل از مهندسین برق که با همکاری استاد کارها و تکنیسین های برق بیش از یک دهه افتخار انجام پروژه های مختلف برقی را بر عهده داشته ایم و امیدواریم رضایت مشتریان را کسب کرده باشیم.

تماس با ما

آدرس شرکت:خراسان رضوی ، خیام شمالی ۵۳ ، خیابان هدایت ۴۹،پلاک ۱/۲
آدرس ایمیل: mohammadjavadi528@gmail..com
شماره تماس: 05133686989

ارتباط مستقیم با مهندس جوادی : 09158801940

ارتباط مستقیم با مهندس جعفری : 09370092523

کانال تلگرام : @barghma

اینستاگرام:

@barghbama

ساعات کاری :

شنبه - ۴ شنبه: ۸ صبح - ۵٫۳۰ بعدظهر
۵شنبه: ۸ صبح - ۲٫۳۰ بعد ظهر
جمعه - بخش پشتیبانی تعطیل می باشد .