در اینجا قصد دارم به مطلبی اشاره کنم که توجه به اون میتونه باعث بهینه شدن مصرف شود.

اهمیت روشنایی امروزه چه در زمینه مشاغل و چه در زمینه زندگی برای همه ثابت شده است در زیر به مواردی اشاره می شود که اهمیت انتخاب صحیح روشنایی و رنگ مناسب را نشان می دهد.

نوع رنگی که انتخاب می کنید بسیار تاثیر گذار در نور و روشنایی شما خواهد بود به عنوان مثال  تفاوت است بین دکوراسیون و نور پردازی کافی شاپ ها و رستوران ها.

 مثال دیگری که می توان در این مورد اشاره کرد دو مغازه با یک نوع نور پردازی ، دکور و طراحی یکسان اما نوع کالای فروشی آنها متفاوت باشد یکی فروش چادر مشکی و دیگری فروش رو تختی باشد قطعا نور مغازه چادر فروشی بدلیل جذب بالای نور مشکی کمتر خواهد بود.

تأثیر نور و دکور در فروش 

یکی از مهمترین کارهایی که همه فروشندگان می توانند  انجام دهند  استفاده از رنگ مناسب جهت طراحی دکور است.شیوه نمایش محصولات و کالا ها بسیار در فروش اثر گذار خواهد بود و جلوه آنها در ویترین.

ما  به طور غریزی به نسبت به رنگها واکنش نشان می دهیم و در وجود ما احساسات مختلفی را ایجاد می کنند. به عنوان مثال در چراغ راهنمایی قرمز به معنی "توقف" و سبز به معنی "رفتن" است. 

ما اساسا به رنگها واکنش نشان میدهیم، زیرا آنها به ما کمک میکنند محیط اطرافمان را درک کنیم؛ در واقع، حدود 80 درصد اطلاعات از طریق چشم ما به مغز ما می رسد. به این معنی است که ما به طور غریزی راحت تر می شویم زمانی که رنگ ها به ما چیزی آشنا را یادآوری می کنند . برای مثال، سایه نرم آبی باعث ایجاد ارتباط با آسمان و احساس روحانی آرامش می شود. 

به عنوان مثال جوانان به رنگ های اصلی روشن واکنش نشان می دهند. در زمینه کودکان نیز استفاده از رنگهای شاداب در اسباب بازی ها، لباس ها ، کتاب های کودکان  و طرح های رنگی امری لازم می باشد.

روانشناسی رنگ  توضیح می دهد که چرا مردم در اتاق سبز آرام تر هستند و چرا وزنه برداری بهتر در ورزشگاه آبی انجام می شود.مطمئنا دلیل اینکه که بسیاری از تولیدکنندگان اکنون در تولیدات خود به رنگها توجه بسیاری می کنند روانشناسی رنگهاست.

 رسوم و فرهنگی که در زمینه رنگها وجود دارد در نقاط مختلف با هم فرق دارد. به عنوان مثال، سفید رنگ ازدواج در جوامع غربی است، اما همین رنگ  ،رنگ مرگ در چین است. در برزیل بنفش رنگ مرگ است. 

یا در زمینه رنگ زرد ، زرد برای چینی ها مقدس است، اما غم و اندوه در یونان و حسادت در فرانسه را نشان می دهد. 

آب و هوا نیز در زمینه رنگها تاثیر گذار است افرادی که از کشورهای گرمسیری بیشترین علاقه را به رنگ های گرم دارند؛ مردم از اقليم شمالي، رنگهاي خنک تر را ترجيح مي دهند.

روانشناسی رنگها در زمینه تغییرات در بدن 

وقتی که ما به قرمز شدید نگاه می کنیم ضربان قلب ما و فشار خون افزایش می یابد ؛ شرایط برعکس می شود ، در صورتی که ما به نقاط وسیع سفید و  و یا خاکستری خیره شویم .

غیر از موارد بالا توجه به اینکه بدانیم با چه سن و یا ویژگی هایی رفتاری مواجه هستیم در انتخاب هایمان اثر گذار خواهد بود.

این موضوعات هم در زمینه انتخاب رنگ دکور و هم انتخاب رنگ روشنایی اثر گذار خواهد بود.

 
در زیر روانشناسی تعدادی از رنگها قرار داده می شود که شاید برای شما عزیزان مفید باشد.

 

رنگ مشکی :

براساس احساس تصميم مي‌گيرند

افرادي كه مشكي را به‌عنوان رنگ محبوب خود انتخاب مي‌‌كنند معمولا روحيه‌اي حساس و هنرمند دارند. هرچند اين افراد چندان درون‌‌نگر نيستند ولي به تمام جزئيات زندگي‌شان توجه مي‌كنند و به راحتي با ديگران شريك نمي‌شوند. آن‌ها مي‌خواهند هر كاري را با تمام جزئياتش انجام دهند. اگر كار تمام نشده‌اي وجود داشته باشد، بهترين فرد براي تمام كردن اين گروه افراد هستند. افراد اين گروه نياز به رهبر دارند به همين دليل بايد به آن‌ها گفت چه كاري انجام دهند. افراد اين گروه فعاليت‌هاي فكري دوست دارند و پيدا‌كردن خطاهاي ديگران براي‌شان سرگرمي است و حتي گاهي مشكلات را پيدا مي‌كنند تا بتوانند آن‌ها را اصلاح كنند.افرادي كه رنگ مشكي را مي‌پسندند افراد احساساتي‌ هستند و خيلي اوقات تصميم‌گيري‌هاي‌شان بيشتر براساس احساسات است تا منطق.

رنگ آبی :

علاقه مندان به رنگ آبی چه ویژگی هایی دارند؟

اگر رنگ محبوب فردي آبي است، به احتمال فراوان عاشق هماهنگي و هارموني است و ديگران او را فرد قابل اعتمادي مي‌دانند ولي خودش خيلي راحت به ديگران اعتماد نمي‌كند؛ اين گروه افراد بسيار حساس هستند و بسياري از اوقات هنگام تصميم‌گيري احساسات‌شان را وارد كار مي‌كنند؛ هميشه به ديگران توجه و فكر مي‌كنند و گاهي همين توجه زياد موجب مي‌شود تصميمات‌شان را تحت‌تاثير ديگران بگيرند. افراد اين گروه دوست دارند در مورد همه خوب و مثبت فكر كنند. علاوه بر اين‌ها احساس مي‌كنند ثبات داشتن مهم‌ترين جنبه از زندگي است.

دوست داشتن آبي كم‌رنگ نشان‌دهنده اين است كه فرد دوست دارد همه چيز روي نظم و ترتيب باشد، هر چقدر آبي تيره‌تر باشد نشان‌دهنده دمدمي بودن فرد است.

 

رنگ بنفش :
رنگ بنفش افزایش دهنده و تقویت کننده سطح هوشیاری و خودآگاهی است و عملکرد صحیح سیستم لنفاوی را بهبود می بخشد.


رنگ نارنجی :
اگر بي‌حال و حوصله هستيد، رنگ نارنجي را انتخاب کنيد، هنگام استحمام صبحگاهي از حوله و ابزار نارنجي استفاده کنيد، رنگ نارنجی بي‌حالي شما را از بين مي‌برد.در بسیاری از اغذیه ها و فست فود ها مشاهده کردید که رنگ دکور را نارنجی انتخاب می کنند.

 
رنگ سبز: کنجکاوی

در حال حاضر پر طرفدارترین رنگ برای دکوراسیون سبز است که مظهر طبیعت است. برای چشم، سبز ملایم ترین رنگ است و می تواند قدرت دید را افزایش دهد. رنگ سبز نشاط آور و آرامش بخش است. مردم انتظاردارند افرادی که در تلویزون ظاهر می شوند در ” اتاقهای سبز رنگ” باشند تا آرامش یابند. بیمارستانها اغلب ازرنگ سبز استفاده می کنند چون این رنگ به بیماران آرامش می دهد.در قرون وسطی پرندگان سبز رنگ بودند که مظهر باروری است سبز تیره مربوط به مردان و محافظه کارانه است و نشان دهنده ثروت است.

رنگ سبز طبیعت و تازگی است. اگر به این رنگ علاقه دارید زندگی با شما آسان است. نقطه اشتراک فراوانی با افراد علاقه مند به رنگ پرتقالی دارید روابط شما با دیگران بر پایه ی اصول و قرارداد است. دوست ندارید که در زندگیتان حوادثی به وقوع پیوندد اما کنجکاوانه به ماجراهای زندگی دیگران توجه دارید.



رنگ قرمز : خوش قلب اما خودپرست

قرمز از دسته رنگ‌های گرم است. این رنگ نماد هیجان، توانگری، عشق و افراط است. این رنگ می‌تواند به هضم مواد غذایی کمک کند به همین دلیل در رستوران‌ها و فست‌فودها از این رنگ استفاده می‌شود. شما هم می‌توانید از طیف رنگ‌های قرمز برای فضای ناهارخوریتان استفاده کنید. قرمز رنگی انرژی‌زا و نیرو بخش است. تحقیقات نشان داده‌است که استفاده طولانی‌مدت از این رنگ باعث بروز پرخاشگری و ایجاد حرکات تکانه‌ای در افراد می‌شود. این رنگ می‌تواند آثاری مانند افزایش تعداد تنفس در افراد به وجود آورد. رنگ قرمز در کنار نورپردازی زرد می‌تواند تشدید کننده رنگ پوست باشد. اگر می‌خواهید فضایی گرم و صمیمی و پر از هیجان داشته باشید کافیست که تنها یکی از دیوارهای فضای نشیمن و یا اتاق خواب را به این رنگ در آورید.
قرمز، پرشورترین و تندترین رنگ است که سبب سریعتر شدن ضربان قلب و تنفس می شود. قرمز همچنین رنگ عشق است. رنگ قرمز جلب توجه می کند و کسی که قرمز می پوشد ملیح تر به چشم می آید. چون قرمز رنگ تندی است، در مذاکرات و درگیریها نمی تواند کمکی به مردم بکند. ماشینهای قرمز اهداف مورد نظردزدها می باشند.معمولاً رنگ قرمز در دکوراسیون برای تاکید مورد استفاده قرار می گیرد. دکوراتورها بر این ایده اند که مبلمان قرمز محشر است چون جلب توجه می کند.

این رنگ مظهر شدت و زیاده روی است که گاهی در جهت مخالف آن است. قرمز رنگ عشق و تنفر و فداکاری و خشونت و خون و آتش. کسی که به این رنگ علاقه دارد هرگز نمی تواند در زندگی بی تفاوت باشد. این گونه اشخاص تند و سرکش و در عین حال فعال و شجاع و کمی عجول هستند. احتمال شکست به خصوص در عشق برای آنها فراوان است.

در مورد رنگ قرمز می توان به چراغهای قرمز راهنمایی و رانندگی ،تابلو های LED قرمز رنگ مغازه ها اشاره کرد.

 

 قبل از اینکه شروع به تغییر دکوراسیون کنید حتما در انتخاب دکور و نور پردازی مغازه تامل کنید و با مشاوران و طراحان متخصص مشورت کنید زیرا امکان دارد پس از صرف هزینه به آن نتیجه ای که پیش بینی می کردید به خاطر در نظر نگرفتن چند مسائله جزئی نرسید.برای مثال شما دکوری را انتخاب کردید که برای روشن کردن دکور باید مقدار وات بیشتری جهت نور پردازی هزینه کنید گرچه با انتخاب یک رنگ مناسب تر می توانستید باعث این هزینه ها نشوید.

در تصاویر زیر چند نمونه از نور پردازی و دلیل آنها را مشاهده می کنید.

نور پردازی دکور یخچال توسط نور یخی LED باعث می شود حتی از دور سرمای یخچال را حس کنیم.

 

یا در شکل زیر به طلایی تر شدن نبات ها و روغن ها توجه کنید.

 

 

 

 در شکل های زیر مشاهده می کنید هدف نور زیاد نیست و در دکور از رنگهای تیره استفاده شده است و در نور پردازی از نور گرم نیز استفاده شده است.

 

مرسی که وقت گذاشتید امیدوارم براتون مفید واقع بشود.

 

 

You have no rights to post comments

تماس با ما

روز کاری: 9 الی 4

پنجشنبه 9 الی 13

05133686989

ایران ، خراسان رضوی مشهد

برق با ما اکنون به صورت کاملا حرفه ای و تخصصی در شهر مشهد خدمات زیر را ارایه می دهد. ....

نصب و سرویس انواع آیفون صوتی و تصویری با گارانتی کتبی

اجرای پروژه های برق و عیب یابی برق

نور پردازی مکانهای مختلف

تامین لوازم برق قیمت با ضمانت بازگشت

درباره برق با ما

تیمی متشکل از مهندسین برق که با همکاری استاد کارها و تکنیسین های برق بیش از یک دهه افتخار انجام پروژه های مختلف برقی را بر عهده داشته ایم و امیدواریم رضایت مشتریان را کسب کرده باشیم.

تماس با ما

آدرس شرکت:خراسان رضوی ، خیام شمالی ۵۳ ، خیابان هدایت ۴۹،پلاک ۱/۲
آدرس ایمیل: mohammadjavadi528@gmail..com
شماره تماس: 05133686989

ارتباط مستقیم با مهندس جوادی : 09158801940

ارتباط مستقیم با مهندس جعفری : 09370092523

کانال تلگرام : @barghma

اینستاگرام:

@barghbama

ساعات کاری :

شنبه - ۴ شنبه: ۸ صبح - ۵٫۳۰ بعدظهر
۵شنبه: ۸ صبح - ۲٫۳۰ بعد ظهر
جمعه - بخش پشتیبانی تعطیل می باشد .