در این مطلب در مورد برق کشی خطوط اصلی برق یک مجتمع و ساختمان بیان می شود.

به طور کلی خطوط اصلی یک واحد مسکونی  می تواند کابل ورودی برق ،کابل تلفن ،کابل آنتن و ماهواره ، کابل اعلام حریق ،کابل آیفون و اگر سیستم های حفاظتی هم اجرا شده باشد کابل های اعلام حریق و دوربین می باشد.

 کابل اصلی برق ساختمان :

کابل اصلی برق ساختمان از محل کنتور شرکت برق تا تابلو فیوز کشیده می شود و بر اساس متراژ و مقدار مصرف تعیین می گردد.کابل های سه رشته می باشد که شامل فاز ،نول و ارت می باشد سایز های 4*3 ،6*3 ،10*3 و  .... در مواردی که مصرف برق منزل بسیار بالا می باشد از کنتور سه فاز نیز استفاده می کند که کابل آن 5 رشته می باشد نول ، سه فاز و ارت .

برای کشیدن کابل اصلی از رایز ها و داکتها در ساختمان استفاده می کنند در برج ها و ساختمان های بزرگ کابل را بر روی سینی فلزی بست کوبی می کنند . در ساختمان های معمولی کوچک کابل برق را از داخل لوله برق عبور می دهند باید مسیر لوله را تا می توانیم کوتاه انتخاب کنیم تا متراژ کابل ما پایین بیاید.

از نکات مهم در لوله کشی کابل اصلی امکان تعویض دوباره کابل است برای این منظور باید لوله کشی بگونه ای انجام شود که اگر کابل اصلی دچار آسیب شد بتوان آن را تعویض کرد برای این منظور در فواصل دور از باکس هایی جهت دسترسی به کابل ها استفاده می شود.

 در انتخاب کابل اصلی بسیار دقت کنید زیرا قرار است تامین کننده دائم برق ساختمان شما باشد ضعیف انتخاب شدن آن می تواند باعث عدم پاسخگویی به مصارف برق شما شود.

 

سیم کشی تلفن :

سیم تلفن را همه با زوج می شناسند هر زوج یعنی یک خط تلفن عموما برای واحد های مسکونی 2 زوج فویل دار انتخاب می کنند و در واحدهای تجاری که خطوط تلفن بیشتری را نیاز دارند از تعداد زوج بیشتری بر اساس نیاز استفاده می کنند.

همانند بالا در ساختمان های با واحدهای کم از لوله کشی جهت رساندن  کابل تلفن به واحد استفاده می کنند و در برج های بزرگ با آوردن یک کابل زوج بالا به داخل طبقات و یا استفاده از مالتی پلکسر تلفن ها را خط بندی می کنند.

سیم اصلی تلفن در تعداد خطوط پایین عموما  وارد نزدیک ترین پریز به سیم اصلی می شود و تمام پریز ها باید توسط سیم تلقن به هم متصل شده باشند.در مواردی مانند مراکز تجاری که تعداد خطوط یک مغازه بالا است از باکس های تلفن برای خط بندی استفاده می کنند.

 

دیدگاه‌ها  

#1 مجتبی 1399-06-25 14:58
کابل کشی مجتمعهای بزرگ قسمت پارکینگها وبرق موتور خانه موتور خانه واسانسورها واتصال کابل ارت از پارکینگ منفی ۳تا محل کنتور برق به چ ه صورته
سلام عموما از طریق سینی فلزی و لوله فولادی .کابل ها باید طبق نظم خاصی اجرا شوند

You have no rights to post comments

تماس با ما

روز کاری: 9 الی 4

پنجشنبه 9 الی 13

05133686989

ایران ، خراسان رضوی مشهد

برق با ما اکنون به صورت کاملا حرفه ای و تخصصی در شهر مشهد خدمات زیر را ارایه می دهد. ....

نصب و سرویس انواع آیفون صوتی و تصویری با گارانتی کتبی

اجرای پروژه های برق و عیب یابی برق

نور پردازی مکانهای مختلف

تامین لوازم برق قیمت با ضمانت بازگشت

درباره برق با ما

تیمی متشکل از مهندسین برق که با همکاری استاد کارها و تکنیسین های برق بیش از یک دهه افتخار انجام پروژه های مختلف برقی را بر عهده داشته ایم و امیدواریم رضایت مشتریان را کسب کرده باشیم.

تماس با ما

آدرس شرکت:خراسان رضوی ، خیام شمالی ۵۳ ، خیابان هدایت ۴۹،پلاک ۱/۲
آدرس ایمیل: mohammadjavadi528@gmail..com
شماره تماس: 05133686989

ارتباط مستقیم با مهندس جوادی : 09158801940

ارتباط مستقیم با مهندس جعفری : 09370092523

کانال تلگرام : @barghma

اینستاگرام:

@barghbama

ساعات کاری :

شنبه - ۴ شنبه: ۸ صبح - ۵٫۳۰ بعدظهر
۵شنبه: ۸ صبح - ۲٫۳۰ بعد ظهر
جمعه - بخش پشتیبانی تعطیل می باشد .