خب در ادامه آموزش برق و پس از مرحله نقشه کشی به مرحله زیبا و پر از گرد و خاک شیار زنی می رسیم.

شیار زنی یکی از مراحل مهم در سیم کشی ساختمان می باشد زیرا قرار است فضای کار را برای ما مهیا کند و وارد اجرا و نصب  قوطی کلید ،لوله گذاری ، سیم کشی و نصبیجات شویم.

همانطور که در بخش نقشه کشی و تراز کردن آموزش داده شد حالا نوبت به برشکاری قسمت های مشخص شده می رسد. در ادامه توضیحات شیار زنی را برای شما عزیزان ارائه می کنم.

حرفه شیار زنی کلا یک بحث جدا از برقکاری می باشد و توسط شیار زن انجام می شود و جزو کارهای سخت محسوب می شود ولی باز هم ذکر مواردی از آن شاید برای کسانی که خودشان قصد شیار زنی را دارند مفید باشد.

ایمنی مهمترین چیز در هر کاریست

همه می دانیم که مهمترین اولویت در زندگی سلامتی خودمان و اطرافیانمان است در بحث شیار زنی باید حتما به نکات ایمنی توجه ویژه شود.شیار زنی همراه با سر و صدا ،گرد و خاک زیاد و کار با وسایل برقی پر خطر است.

از جمله وسایل مورد استفاده در شیار زنی استفاده از  دستگاه شیار زن ، فرز ، هیلتی ، تیشه، قلم و .. است که باید در کار با آنها دقت لازم را به کار بست .

نکات ایمنی:

1-استفاده از ماسک و لباس مناسب برای جلوگیری از استنشاق گرد و خاک (مریضی ریوی) و آسیب رسیدن به پوست که در بلند مدت آثار خود را نشان می دهد.

2-استفاده از محافظ در دستگاه های برقی مثل سنگ فرز که امکان شکستن سنگ فرز و پرتاب قطعات آن به سمت مان وجود دارد.

3-فشار نیاوردن بیش از حد به عضلات و ستون فقرات شاید الان آثار خود را نشان ندهد در بلند مدت آثار خود را نشان خواهد داد.

4- ایمنی دیگران ، حتما در هنگام سوراخ کاری دیوار و بتن به نفرات دیگر که در ساختمان هستند اطلاع رسانی کنید و پس از اطمینان کار خود را انجام دهید.

 

شیار زنی

نوع ایمن شیارزنی استفاده از دستگاه شیار زن می باشد که تیغه های شیار زن می تونه به راحتی بر اساس اندازه شیاز تنظیم بشود.در تصویر زیر سنگ فرز و شیارزن و دو نوع سنگ گرانیت بر را مشاهده می کنید.

ولی تا آنجایی که من و همکارانم  شیار زنی در ساختمانهای مختلف را دیده ایم ،بیشترین نوع شیار زدن  استفاده از دستگاه فرز بزرگ برای شیارزنی توسط سنگ گرانیت بر است.دلیل اینکه در انجام کار سرعت بیشتر و تسلط بهتری  نسبت به دستگاه شیارزن دارد اما ایمنی دستگاه شیار زن را نداشته و نسبت به آن گرد و خاک بیشتری تولید می کند.

در یک ساختمان همیشه قرار نیست تمام قسمتها شیار زده شود و در برخی موارد لوله و قوطی بر روی کار (آجر و هبلکس) نصب می شود مانند سرویس ها و آشپزخانه تمام کاشی دلیل آن هم این است که کاشی و سنگ برای نصب توسط سیمان حدود پنج سانت ملات نیاز دارد که قوطی ما هم پنج سانت می باشد.در بعضی از موارد قرار است کاشی و سنگ با چسب کار شوند در این صورت باید مکان آنها شیار زده شوند.

شیار زنی بلوکه ،آجر،هبلکس که بر روی آنها گچ خاکی زده شده به راحتی انجام می شود مشکل ما سر دیوارهای برشی (بتنی ) است که به راحتی برش کاری نمی شوند در صورت امکان نقشه را بر روی این دیوارها تغییر دهید در غیر اینصورت پیشاپیش تبریک میگم سنگ گرانیت بر که کند می شود هیچ هزینه شیار زنی این دیوارها بیشتر است.

نکته مهم در بحث شیار زنی برش کاری دقیق بر روی خط های مشخص شده است که در نصب قوطی و لوله های برق به مشکل بر خورد نکنیم.

 سوراخ کاری

یکی از مواردی که حتما برای کار ما لازم خواهد شد سوراخ کازی سقفها می باشد به عنوان مثال لوله های اصلی برق ،تلفن ،آنتن و که قرار است به محل های نصب برده شود باید از داخل سقفها عبور داده شوند.

برای سوراخ کاری از هیلتی استفاده می شود که برای هر استحکامی از سقف یک هیلتی مخصوص وجود دارد نوع 15 کیلیویی و 17 کیلیویی آن برای بسیاری از سقف ها کاربرد دارد.

برش کاری

در برخی موارد در محل سوراخ شده به ورق سقف یا میلگرد بر خورد می کنیم که باید توسط سنگ فرز آهن بر و یا دستگاه جوش برش داده شوند.

در تصویر بالا نمونه ای از میلگردهای  داخل بتن را مشاهده می کنید که اگر مزاحم ما بر عبور لوله ها شود باید برش داده شود.

 موفق باشید .

 

دیدگاه‌ها  

#3 علی 1399-12-23 05:24
به نقل از مهدی:
باسلام شغل من شیازنی است وبافرزدوذ8500شیارمیزنم دراکثرمواقع سگمنت صفحه برسم ذوب میشودوخاصیت برندگیش را ازدست میدهدلطفاراهنمایی کنید
با سلام اکثر شیار زن هایی که برای ما شیار می زنند با فرز سنگبری بزرگ و سنگ گرانیت بر این کار را انجام می دهند.

۸۵۰۰ دور برای فرز اهنگری هس که کارش ذوبی هس اما باید از ف ز سنگبری با دور ۶۵۰۰ استفاده کنی چون کارش برشی هست نه ذوبی و فرز اهنگری سرعت زیادی داره اما قدرت نداره
#2 مهندس پورعبداله 1399-08-26 18:57
سلام
یک پروژه شهرک سازی توی شهرستان جم استان بوشهر
مرحله اولمون شیار زنی هست و گذاشتن داکت برقمونه
اگه دوست داشتید می تونم معرفیتون کنم برای پروژه
شماره تماس ۰۹۱۶۴۶۷۰۷۱۴
#1 مهدی 1399-02-07 16:52
باسلام شغل من شیازنی است وبافرزدوذ8500شیارمیزنم دراکثرمواقع سگمنت صفحه برسم ذوب میشودوخاصیت برندگیش را ازدست میدهدلطفاراهنمایی کنید
با سلام اکثر شیار زن هایی که برای ما شیار می زنند با فرز سنگبری بزرگ و سنگ گرانیت بر این کار را انجام می دهند.

You have no rights to post comments

تماس با ما

روز کاری: 9 الی 4

پنجشنبه 9 الی 13

05133686989

ایران ، خراسان رضوی مشهد

برق با ما اکنون به صورت کاملا حرفه ای و تخصصی در شهر مشهد خدمات زیر را ارایه می دهد. ....

نصب و سرویس انواع آیفون صوتی و تصویری با گارانتی کتبی

اجرای پروژه های برق و عیب یابی برق

نور پردازی مکانهای مختلف

تامین لوازم برق قیمت با ضمانت بازگشت

درباره برق با ما

تیمی متشکل از مهندسین برق که با همکاری استاد کارها و تکنیسین های برق بیش از یک دهه افتخار انجام پروژه های مختلف برقی را بر عهده داشته ایم و امیدواریم رضایت مشتریان را کسب کرده باشیم.

تماس با ما

آدرس شرکت:خراسان رضوی ، خیام شمالی ۵۳ ، خیابان هدایت ۴۹،پلاک ۱/۲
آدرس ایمیل: mohammadjavadi528@gmail..com
شماره تماس: 05133686989

ارتباط مستقیم با مهندس جوادی : 09158801940

ارتباط مستقیم با مهندس جعفری : 09370092523

کانال تلگرام : @barghma

اینستاگرام:

@barghbama

ساعات کاری :

شنبه - ۴ شنبه: ۸ صبح - ۵٫۳۰ بعدظهر
۵شنبه: ۸ صبح - ۲٫۳۰ بعد ظهر
جمعه - بخش پشتیبانی تعطیل می باشد .