Warning: Undefined array key 332 in /home/barghbamj/domains/barghbama.com/public_html/libraries/src/Access/Access.php on line 608

Warning: Attempt to read property "rules" on null in /home/barghbamj/domains/barghbama.com/public_html/libraries/src/Access/Access.php on line 608

Warning: Undefined array key 332 in /home/barghbamj/domains/barghbama.com/public_html/libraries/src/Access/Access.php on line 613

Warning: Attempt to read property "rules" on null in /home/barghbamj/domains/barghbama.com/public_html/libraries/src/Access/Access.php on line 613

 

در ادامه مطالب آموزشی نصب ، تعمیرات و عیب یابی آیفون صوتی ، تصویری یا همان در باز کن ها مطلب مهم سیم کشی آیفون تصویری ارائه می شود.

 مورد سیم کشی آیفون های صوتی ، تصویری امری بسیار مهم است که در روند نصب ، عیب یابی و کیفیت کار بسیار اثر گذار است.

 یک مثال بسیار ساده اگر بر روی سیم کشی تسلط داشته باشیم و سیم های در باز کن های صوتی و تصویری را به خوبی بشناسیم می شود با هزینه اندک سیستم تصویری را جایگزین سیستم تصویری کرد.نصب های بسیاری را جهت عیب یابی مراجعه کرده ایم که به راحتی در باز کن توسط سیم های در باز کن صوتی قابل نصب بوده است ولی به خاطر عدم تجربه یا تسلط کافی بر روی نصب سیم کشی مجدد و روکار شده است.

سیم کشی جدید نه تنها از سیم های قبلی بی کیفیت تر بوده بلکه پایین تر از کیفیت سیم های اجرا شده آیفون صوتی قدیمی است.سیم کشی جدید نیاز به هزینه اجرا ، خرید لوازم و نیز خراب کاری و حتی زشت شدن محیط عمومی آپارتمان و منزل را نیز بدنبال خواهد داشت.هر چند در مواردی اندک شاید مجبور شویم سیم کشی را تغیر دهیم که توضیح خواهم داد.

انواع سیم کشی آیفون های صوتی و تصویری

 1-اولین مورد سیم کشی مربوط می شود به منازل یک طبقه قدیمی: سیم زوجی از منزل به سمت ترانس و از ترانس تغذیه به داخل منزل انتقال می یافت .

در این مدل سیم کشی ترانس تغذیه را عده ای در داخل منزل عده ای در جلو درب جای کنتور و یا نزدیکی پنل صوتی کار می گذاشتند .

برای سیم در باز کن دو حالت وجود داشت سیم در باز کن را از داخل پنل می گرفتند و یا سیم در باز کن را از جای سیم ترانس تغذیه می گرفتند.

توصیه تبدیل سیم کشی در باز کن یک طبقه صوتی به تصویری

موارد بسیار زیادی توسط من و همکارانم بدون هیچ افت کیفیتی نصب تصویری به جای صوتی انجام گرفته است با همان سیم کشی ولی باید مواردی برای نصب رعایت شود.

سیم ها تکه تکه نباشند و حداکثر در یک نقطه جای ترانس قطع شده باشند که باید حتما لحیم کاری شود.

یک مدل سیم زوجی است که به مرور زمان خشک می شود وسیم از داخل اتصال کوتاه می شود و به گونه ای می شود گفت این سیم بلا استفاده است این سیم حتما باید تعویض شود و هیچ گونه ریسکی برای استفاده از سیم نباید کرد زیرا خسارت آن می تواند خیلی می تواتند بیشتر از هزینه سیم کشی روکار بلاشد.

در سیم کشی قدیمی احتمال دارد از سیم آیفونی برای قفل در باز کن و ترانس تغذیه استفاده کرده باشند سعی کنید در نصب جدید از سیم افشان دو لا سفید استاندارد (یا سیم نایلون) استفاده کنید و سیم های خشک قدیمی را جمع کنید و حتما در نصب جدید از سیم های تکه تکه و چسب خورده برای تغذیه و در باز کن استفاده نکنید.

اگر در نصب قدیمی ترانس تغذیه دور از در باز کن است حتما در نصب جدید ترانس تغذیه را حداکثر تا پنج متر از در باز کن نصب کنید دور بودن تغذیه باعث آبی شدن تصویر و باز نشدن درب می شود.

taba4

 2-سیم کشی سری در باز کن

در این مدل سیم کشی که بسیار در قدیم و اکنون نیز استفاده می شود یک کابل از یک واحد به واحد دیگر وصل می شود .

برای این نوع سیم کشی حتما باید تعداد رشته های سیم محاسبه شود تا برای نصب اتفاقی رخ ندهد یعنی اینکه تعداد سیم برای تمامی قسمت های در باز کن ، رفت و برگشت صدا و سیم های زنگ موجود باشد.

به عنوان مثال در اف اف قدیمی ما برای نصب دو واحد در باز کن نیاز به سه رنگ abc و یک زنگ برای هر گوشی و ef برای شاستی در باز کن داشتیم که نیاز ما برای نصب می شود 5 رنگ سیم مشترک (abcef)و دو رنگ سیم مخصوص هر واحد (سیم زنگ d یا b) که می شود 7 رشته سیم.

این سیم کشی از لحاظ اقتصادی و سرعت اجرا بسیار مفید می باشد ولی یک سری معایبی دارد.از معایب این نوع سیم کشی امکان آسیب دیدن سیم طبقه دوم در هنگام تغییر دکوراسیون طبقه اول و به العکس را دارد.در زمان تعمیرات نیز لازم است حتما طبقه اول حضور داشته باشد و یا اگر طبقه دوم قصد داشته باشد برای خودش آیفون دیگری نصب کند امکان به مشکل خوردن وجود دارد زیرا ممکن است تعداد رشته سیم کافی برای نصب آیفون با سیستم جدید مانند تصویری موجود نباشد.  

taba1

نصب دو طبقه تصویری به جای آیفون صوتی

باتوجه به موارد گفته شده بالا از جمله کیفیت سیم ها مناسب باشد،برای قفل و ترانس سیم مناسب در نظر گرفته شود و .. موارد دیگر را نیز اضافه میکنم

 در کل نصب های آیفون تصویری به صورت های مختلف می تواند انجام پذیرد از جمله سویچر داخلی سویچر خارجی و سویچر سر وسط که می توانید نصب دو طبقه را انجام دهید.

پیشنهاد من برای نصب 4 سیمه می باشد یعنی تصویر صدا مثبت  ومنفی برای هر واحد به صورت مجزا است.اگر باز هم تعداد رشته کافی یعنی 8 رشته برای نصب نداشتید از روش های دیگر استفاده کنید.

اگر سیم کشی شما در زیر کار اتصال خورده بود (منظور تغیرات داخلی داشته اند و سیم ها وصله خورده اند و به آنها دسترسی نداریم)  پیشنهاد من سیم کشی مجدد است زیرا احتمال اینکه قطعی سیم ها رخ دهد بسیار است مگر اینکه نصب کنید هر وقت اتفاق رخ داد سیستم را مجددا نصب کنید.

taba2

3-سیم کشی مجزا این مدل سیم کشی برای هر واحد از  پنل جلو درب یا تقسیم داخل پارکینگ یک کابل زوجی مجزا تا داخل واحد کشیده می شود .این مدل سیم کشی در زمان قدیم کم مورد استفاده قرار می گرفته است اما امروزه استفاده از آن پیشنهاد می شود.از مزایای این نوع سیم کشی می توان به عیب یابی آسانتر قابلیت استفاده راحتر در زمان تغییرات دکوراسیون داخلی و نیز کیفیت بالاتر در استفاده از امکانات درباز کن را نام برد.معایب این نوع سیم کشی نسبت به فواید اصلا قابل توجه نمی باشد از جمله استفاده شدن سیم و لوله بیشتر در سیم کشی ، نیاز به کنده کاری بیشتر و اجرا تعداد سیم بیشتر از بالا به پایین نام برد.

این نوع سیم کشی نه تنها برای دو واحد بلکه برای مجتمع ها بسیار مورد استفاده قرار می گیرد این نوع سیم کشی می تواتند دو حالت داشته باشد که هر دو را شرح می دهم.

1-سیم کشی در باز کن تصویر از هر واحد سیم مجزا به پنل

در این نوع سیم کشی یک عدد کابل زوجی از بالا به پایین توسط لوله و توسط رایزر های انتقال کابل کشیده می شود .در هر واحد ما تنها یک کابل داریم یعنی فقط ورودی تمامی این کابل ها به صورت مجتمع در قوطی آیفون تصویری جمع می شوند و در آنجا به پنل اتصال می یابند.

از معایب این نوع سیم کشی نیاز به باز کردن پنل برای هر واحد ، شلوغ شدن قوطی آیفون تصویری ،سخت تر شدن عیب یابی نام برد.

2-سیم کشی در باز کن تصویری از هر واحد مجزا به باکس مجتمع سر وسط و سپس پنل

در این مدل سیم کشی از هر واحد به یک تابلو که عموما در پارکینگ نصب می شود یک کابل جداگانه توسط لوله کشی میرود. تمامی کابل ها در یک تابلو که می تواند توکار یا روکار باشد مجتمع می شوند.اتصالات این نوع در باز کن هم در داخل همین تابلو انجام می شود که توسط یک کابل (که زوج های آن در سیستم های مختلف فرق می کند) به پنل متصل می شود.

taba3

این روش بدلایل زیر توصیه می شود.

1-نصب بسیار آسان

می شود در این روش به آسانی کابل ها را لیبل گذاری و نیز نصب کرد

2-تمیز بودن کار

این روش می تواند شکل بسیار زیبایی به کار دهد بدینگونه که می شود سیم ها را با نظم خاصی به پنل آیفون اتصال داد.

3-عیب یابی آسان

وقتی که بدانیم که هر سیم متعلق به کدام واحد است و نیاز نباشد پنل را باز کنیم به راحتی می توان در تابلو سر وسط عیب را تشخیص دهیم.

4-قابلیت تغییر سیستم به آسانی

در این روش به آسانی می شود سیستم و نوع آیفون را تغییر دهیم مثلا از نوع آیفون معمولی استفاده میشده است حالا به راحتی میشود سیستم کدینگ را به جای آن نصب کرد.دلیل این امر هم دسترسی به سیم های تمام واحدها در یک محل و ارتباط با پنل است.

4-سیم کشی ترکیبی

واحد همکف مجزا واحد های جنوبی یک کابل سری واحدهای شمالی یک کابل سری

یک مدل سیم کشی است که برای واحد همکف از پنل یک سیم کشیده می شود و برای واحد های شمالی که بر روی هم قرار دارند یک کابل و واحدهای جنوبی که بر روی هم قرار دارند یک کابل

این مدل سیم کشی اگر تعداد رشته کافی یعنی 4 رشته سیم برای هر واحد را داشته باشد به راحتی می توان آیفون تصویری را نصب نمود در غیر اینصورت استفاده از سویچر داخلی آیفون تصویری پیشنهاد نمی شود و با از سویچر تک استفاده شود.

دلیل اینکه سویچر تک پیشنهاد نمی شود این است که چون سیم های در باز کن در سه مسیر جدا با هم موازی شده اند اگر به روش سویچر داخلی آیفون متصل شود تصویر بسیار بی کیفیت شده و کیفیت آیفون پایین می آید .

5-سیم کشی زوجی

سیم کشی زوجی بدین گونه است که به عنوان مثال یک ساختمان ده واحدی داریم یعنی می شود برای نصب آیفون تصویری هر واحد 4 رشته سیم که می شود 40 رشته سیم یعنی کابل 20 زوجی .این کابل بدین گونه اجرا می شود که به صورت سری بین تمام واحد ها گردش پیدا می کند.

این مدل سیم کشی به هیچ عنوان پیشنهاد نمی شود هر چند که این مورد نصب را بسیار مشاهده کرده ایم. دلیل آن عیب یابی بسیار سخت امکان قطع شدن چندین باره کابل ها و یا آسیب دیدان کابل در اثر تغیرات داخلی هر کدام از واحدها

این مدل سیم کشی در آیفون تکنما که دیجیتال است استفاده می شود و به راحتی قابل اجرا است.

6-سیم کشی یک کابل برای سه واحد یا به عبارتی 4 رشته(این مدل سیم کشی برای تعداد واحد بالاتر و کابل زوجی بیشتر هم استفاده می شود )

این مدل سیم کشی در اصل مختص نصب آیفون های تصویری 4 سیمه می باشد یعنی به عبارتی 4 رشته در واحد برای نصب در باز کن در نظر گرفته می شود یعنی از یک کابل 6 زوج برای نصب سه طبقه آیفون تصویری استفاده می شود.اگر به عنوام مثال ساختمان دارای واحد های جنوبی و شمالی باشد از دو عدد کابل 6 زوج برای دو طرف استفاده می شود .در هر طبقه 4 رنگ سیم برای هر واحد مورد استفاده قرار می گیرد.

این مدل سیم کشی معایب بسیار زیادی دارد از جمله تعداد رشته سیم کم برای هر واحد و احتمال قطعی و نداشتن سیم زاپاس ، در صورت تغیرات دکوراسیون داخلی تمام واحد های متصل امکان دارد تحت تاثیر قرار بگیرند ، عیب یابی سخت باید برای عیب یابی تمام واحد هایی که کابل از آنها عبور کرده است مورد بررسی قرار بگیرند ،امکان تکه تکه سیم در هر طبقه ، نداشتن قابلیت امکانات از جمله دوربین دوم ارتباط داخلی و ... 

 7-سیم کشی مجتمع ها

هر طبقه یک کابل زوجی از پایین به باکس و سپس از باکس به داخل هر واحد

به عنوان مثال ما یک مجتمع 40 واحدی داریم که در 4 طبقه و در هر طبقه 10 واحد وجود دارد به جای اینکه ما از هر طبقه 10 کابل به پایین انتقال دهیم می شود در هر طبقه یک باکس مجتمع قرار داد و 4 عدد کابل زوجی به پایین انتقال داد .هر چند کابل مجرا در باکس پایین پیشنهاد می شود.به عبارتی 4 باکس 10 تایی

8-سیم کشی روکار

سیم کشی روکار عموما یک ناراحتی را بدنبال خواهد داشت که کاملا طبیعی است دلیل آن هم زشت شدن محیط عمومی ، کثیف کاری ، زشت زشت نمای داخل منزل و ...

این گزینه باید به عنوان آخرین گزینه در زمینه نصب آیفون تصویری باشد مواردی در زیر بیان می شود که می تواند سیم کشی روکار را به گونه ای انجام داد که کمتر دیده شود.

1-عبور کابل ها از داخل سقف های کاذب

این مورد نیاز به توضیح ندارد میشود به آسانی کابل های آیفون را از داخل سقفهای کاذب تایل ، کناف ،رابیتس و ... عبور داد.

2-عبور کابل ها از داخل رایزر های سرویس های بهداشتی یا نورگیرها

در بعضی منازل رایزر و دریچه هایی برای بازدید قرار دارد به راحتی می توان از این رایزر ها برای لوله کشی وکابل کشی استفاده نمود.

3-عبور کابل های آیفون از داخل لوله های قدیمی در باز کن

در بعضی مواقع مشاهده شده که لوله ها و کابل های قدیمی در باز کن قطع می شوند و توسط داکت روکار سیم کشی مجدد انجام می شود که می شود به آسانی از همان لوله های قدیمی کابل ها ی جدید را عبور داد.

4-عبور کابل های آیفون از داخل شیار پنل

پنل های دیوار پوش که به صورت عمودی نصب می شوند دارای شیارهایی هستند که می شود از داخل آنها کابل عبور داد و نیاز نیست بر روی پنل داکت کشی شود.

5-عبور کابل آیفون از پشت دیوار

این مورد بسیار مهم است و به تجربه برقکار برای اجرا بر می گردد.

به عنوان مثال ما یک حال و پذیرایی داریم که کاغذ دیواری شده و صاحب کار به هیچ وجه حاضر به روکار شدن سیم های در باز کن بر روی دیوار نیست ما می توانیم به جای اینکه بر روی دیوار حال داکت کشی و کابل کشی را انجام دهیم این کار را پشت دیوار انجام دهیم .پشت دیوار حال می تواند اتاق خواب ، سرویس بهداشتی ، راه پله و ... باشد .

سخن آخر در زمینه سیم کشی روکار اینکه همیشه برای یک سوال راه حل های بسیاری وجود دارد.

 سیم کشی های غیر استاندارد و باور نکردنی !!!

1-سیم کشی برق تلفن آیفون همه در یک لوله(سیم های اصلی ساختمان)

یک مدل سیم کشی بسیار غیر اصولی هم وجود دارد که درد سر های بسیاری ایجاد می کند.این مدل سیم کشی بدین گونه است که سیم آیفون و تلفن را در یک محل مجتمع می کنند وسپس توسط لوله به پایین انتقال می دهند. این محل عموما در تابلو فیوز می باشد.این مدل سیم کشی بسیار غیر استاندارد و مضر برای تلفن برق و آیفون می باشد.از مضرات نویز دار شدن تلفن و آیفون ، عیب یابی بسیار سخت در صورتی که کابل ها تکه خورده باشند.افت کیفیت ش، مشکل تر شدن اجرا و ....

اگر این مدل سیم کشی انجام شده بود برای آیفون صوتی و قصد داشتید آیفون تصویری نصب کنید پیشنهاد می شود کابل کشی روکار کنید.

2-سیم کشی آیفون و تلفن در یک کابل

بعضی برای مقرون به صرفه کار کردن یا کم کردن حجم سیم کشی و لوله کشی از این روش استفاده می کنند.یعنی اینکه یک کابل زوجی به عنوان مثال 4 زوج را از پایین به هر واحد اجرا می کنند .این کابل در محل آیفون کشیده می شود سپس از آنجا یک کابل زوجی به پریز های تلفن متصل شده است که می شود ورودی خط تلفن.در پایین و جلوی درب هم یا کابل های آیفون در قوطی آیفون به خط تلفن ها اتصال می یابند یا در یک باکس

این روش معایب بیشتری نسبت به مزایا دارد .از مزایا می توان به کمتر استفاده شدن سیم و لوله نام برد.

از معایب تشخیص سخت خرابی تلفن و آیفون ، نویز در خط تلفن، سخت تر شدن اجرا ، احتمال قطع شدن آیفون و تلفن در صورت رفع خرابی واحدها

3-سیم کشی دو تکه یا بیشتر درد سر ساز و متاسفانه خسارت آور

این مورد می تواند در هر کدام از سیم کشی های توضیح داده شده بالا رخ دهد.از مواردی که در این نوع سیم کشی رخ می دهد می شود به موارد زیر اشاره کرد.

1-سرقت کابل ها

زمانی است که برقکار لوله کشی و کابل کشی در باز کن را به پایان می رساند و سارق با قطع کردن کابل ها از میان یا داخل قوطی باعث کوتاه شده کابل ها می شود.

2-آسیب دیدن هنگام کار کارگاهی

این مورد زمانی رخ می دهد که کارکران ساختمانی در حال کار هستند و برخورد بیل یا کلنگ به لوله و کابل در باز کن باعث ایجاد قطعی و تکه خوردن می شود.

3-کوتاه گرفتن سیم ها در زمان کابل کشی یا تغیر نقشه ساختمان

زمانی است که هنوز تکلیف محل در باز کن جلوی درب مشخص نیست و برقکار با حدس خودش سیم را اندازه گیری و قطع می کند این مورد می تواند باعث کوتاه آمدن کابل آیفون شود و به عبارتی تکه بخورد .زمانی است که برقکار بی تقصیر است و تغیر نقشه نما باعث کوتاه آمدن کابل در باز کن شود.

راه حل چیست؟

قصد از نوشتن این عنوان فقط پیشگیری از موردی است که شاید اطلاع نداشته باشید.سریع ترین راه برای سیم که کم آمده یا دزدیده شده اتصال سیم جدید و چسب کاری است.این کابل می تواند تا چندین سال بدون هیچ مشکلی در زیر زمین اتصال در باز کن را برقرار کن اما می تواند به یک خسارت نیز تبدیل شود.عموما پارکینگ های سر پوشیده  ماهانه شستشو می شود بماند که بعضی از ساختمانها دارای حیاط هستند یکسره در پاییز و زمستان دارای آبریزی هستند.این آبریزی ها باعث قطع اتصالات دو کابل به یکدیگر می شود.چسب نیز خود می تواند بعد چند سال با سولفاته باعث قطع شدن دو اتصال کابل از یکدیگر شود.

راه حل این است که این کابل های قطع شده را به گونه ای از کف بر روی دیوارها داخل یک باکس قرار دهیم و سپس اتصالات را انجام دهیم تا هر وقت اتفاقی رخ داد بتوانیم عیب یابی را به آسانی انجام دهیم.

اگر که مجبور هستیم کابل ها را بدون نیاز به باکس به یکدیگر اتصال دهیم سیم ها را لحیم کاری کنیم.سیم ها عایق بندی شود و با فاصله از یکدیگر اتصال یابد.راه رسیدن رطوبت و نم به اتصالات بسته شود.کابلی که برای وصله انتخاب می شود دارای سیم های هم رنگ و تعداد زوج یکسان باشد.

دیدگاه‌ها  

#1 داود اریایی منش 1400-04-14 06:55
سلام
مانیتور اف اف تکنولوژی را ب پنل سیماران چگونه نصب کنیم
سلام بستگی به مدل مانیتور و پنل دارد

You have no rights to post comments

تماس با ما

روز کاری: 9 الی 4

پنجشنبه 9 الی 13

05133686989

ایران ، خراسان رضوی مشهد

برق با ما اکنون به صورت کاملا حرفه ای و تخصصی در شهر مشهد خدمات زیر را ارایه می دهد. ....

نصب و سرویس انواع آیفون صوتی و تصویری با گارانتی کتبی

اجرای پروژه های برق و عیب یابی برق

نور پردازی مکانهای مختلف

تامین لوازم برق قیمت با ضمانت بازگشت

درباره برق با ما

تیمی متشکل از مهندسین برق که با همکاری استاد کارها و تکنیسین های برق بیش از یک دهه افتخار انجام پروژه های مختلف برقی را بر عهده داشته ایم و امیدواریم رضایت مشتریان را کسب کرده باشیم.

تماس با ما

آدرس شرکت:خراسان رضوی ، خیام شمالی ۵۳ ، خیابان هدایت ۴۹،پلاک ۱/۲
آدرس ایمیل: mohammadjavadi528@gmail..com
شماره تماس: 05133686989

ارتباط مستقیم با مهندس جوادی : 09158801940

ارتباط مستقیم با مهندس جعفری : 09370092523

کانال تلگرام : @barghma

اینستاگرام:

@barghbama

ساعات کاری :

شنبه - ۴ شنبه: ۸ صبح - ۵٫۳۰ بعدظهر
۵شنبه: ۸ صبح - ۲٫۳۰ بعد ظهر
جمعه - بخش پشتیبانی تعطیل می باشد .