Warning: Undefined array key 332 in /home/barghbamj/domains/barghbama.com/public_html/libraries/src/Access/Access.php on line 608

Warning: Attempt to read property "rules" on null in /home/barghbamj/domains/barghbama.com/public_html/libraries/src/Access/Access.php on line 608

Warning: Undefined array key 332 in /home/barghbamj/domains/barghbama.com/public_html/libraries/src/Access/Access.php on line 613

Warning: Attempt to read property "rules" on null in /home/barghbamj/domains/barghbama.com/public_html/libraries/src/Access/Access.php on line 613

این مطلب با توجه به نیاز روز و بیشتر شدن نیاز به ارتباطات آنلاین (ویروس کرونا) مورد توجه شما عزیزان قرار می گیرد.

با توجه به شرایط خاص که ویروس کرونا ایجاد کرده است نیاز به استفاده از اینترنت الزامی شده است .دانش آموزان عزیز در نرم افزار شاد و دیگر نرم افزار هاتی ارتباطی ، معلمان و مدیران عزیز جهت برقراری ارتبالط با دانش آموزان.

دانشگاه ها و مدیران شرکت ها جهت برگزاری جلسات آنلاین .از تمام موارد نام برده شده موارد بسیاری در مورد قطع شدن تلفن ، ضعیف بودن سرعت اینترنت و یا مشکلات مشابه با برق با ما تماس می گیرند لذا لازم دانستم این مطلب را منتشر کنم باشد که گره گشا از کار عزیزان باشد.

به طور کلی ما در زمینه اینترنت و خط تلفن با یک سری مسائل مختلف سر و کار داریم و نیاز است عیب کار ریشه یابی شود . در بحث اینترنت ابتدا بحث خطوط تلفن نرم افزاری و سخت افزاری ، سپس ارائه دهنده خدمات اینترنت سخت افزاری و نرم افزاری و در انتها اتصالات و ارتباطات مودم سخت افزاری و نرم افزاری .

بحث اول : اتصالات خط تلفن ثابت نرم افزاری و سخت افزاری

tel4

1-سخت افزار تلفن

منظور از قسمت سخت افزار تلفن ثابت به طور کلی قطعات شبکه تلفن و کابل کشی ها می باشد. از اداره مخابرت تا جلو درب منزل شما و سپس کابل کشی برق تا داخل پریز های منزل

tel2

بحث سخت افزار مخابرات تا درب منزل به راحتی با پیگیری تماس شماره 20117 و بازدید پرسنل مخابرات قابل حل می باشد. اولین مرحله ای که باید برای عیب یابی اینترنت و تلفن اطمینان حاصل کنید این مرحله است.

راه عیب یابی بدین گونه است که تلفن ثابت و مودم خود را جلوی درب ببرید و سپس سیم تلفن ورودی مخابرات را مورد تست قرار دهید .اگر همه چیز تلفن و اینترنت مورد قبول بود مواردی بعدی را مطالعه کنید.

عموما ایرادات سخت افزاری در صورت بارندگی ، سرقت ، ساخت و ساز و یا رطوبت ایجاد می شود.6

طریقه تست بوق تلفن مخابرات : برای تست سیم اصلی مخابرات سیم های خروجی که به داخل واحد رفته است را قطع کنید سپس تست خط را انجام دهید.توسط یک عدد تلفن معمولی که نیاز به برق نداشته باشد ، یک عدد سیم تلفن یک متری و شاخه تلفن.

موارد سخت افزار تلفن در زیر بررسی می شود.

مورد اول اتصال اشتباه تلفن

این مورد بسیار تا به حال در عیب یابی های مختلف بررسی شده است بدین صورت که از یک خط تلفن انشعابات غیر اصولی گرفته می شود.و از همین خط نیز برای اینترنت نیز استفاده می شود.به عنوان مثال یک منزل داری سه اتاق خواب است.در یک اتاق تلفن در اتاق دیگر مودم و یک تلفن بی سیم در قسمت حال و پذیرایی است.این موارد باعث پایین آمدن کیفیت سرعت اینترنت ، پایین آوردن کیفیت مکالمه می شود.

مثال دیگر اینکه در یک منزل دو طبقه از یک خط در هر دو طبقه استفاده می شود که باعث پایین آمدن کیفیت اینترنت و مکالمه می شود.راه حل این موارد استفاده از اسپلیتر در جای دقیق و استفاده از یک تلفن بی سیم به چند تلفن است.

بهترین مکان برای نصب مودم و تلفن بی سیم کدام نقطه از منزل است:بهترین نقطه برای نصب مودم اولین خط تلفن ورودی از خط ورودی تلفن ساختمان به داخل واحد است.هر چند نصب مودم در داخل اتاق خواب بدلیل امواج توصیه نمی شود ولی بسیاری از موارد ورودی تلفن در اتاق خواب است.

چرا نصب مودم به سیم خط ورودی حائز اهمیت است؟هر چه کابل ما دارای فاصله کمتری تا ورودی باشد کیفیت بهتری دارد .و یک تکه بودن کابل نیز یک امر بسیار مهم است.در سیم کشی تلفن آپارتمانها عموما خط ورودی به نزدیکترین محل تلفن اتصال می یابد .سپس یک خروجی از آن گرفته می شود و به پریز دیگر وصل می شود. و بدین صورت ورود و خروج تا انتهای خط.این قطع و وصل شدن ها از کیفیت کابل کم می کند هر چند با لحیم کاری می توان آن را ارتقا بخشید.

مورد دوم استفاده از کابل غیر استاندارد و یا اجرای غیر اصولی

امروزه با گران شدن آلیاژ مس کابلهای بی کیفیت در بازار زیاد شده است به گونه ای که کابلهای مخابراتی مسوار بیشتر از مس به فروش می رسد.در ظاهر مسی ولی در اصل آلومینیومی می باشد.رسانایی آلومینیوم از مس کمتر می باشد و لذا ارتباط ضعیف تر برقرار می شود.

کابلهایی که مسی بفروش میرسند دارای فویل بهتر ، روکش بهتر و دارای استاندارد هستند.لذا پیشنهاد برای یکی از موارد ارتقا در سرعت و کیفیت اینترنت استفاده از کابل استاندارد مسی است.

tel7

اجرای غیر اصولی

اجرای غیر اصولی دلیل بسیاری از قطعی های تلفن است.به عنوان مثال به چند مورد اشاره می شود.

1-از سیم های تلفن بسیار ضعیف و با فاصله بسیار دور از خط تلفن استفاده می شود

2-تک زدن چند باره سیم تلفن ،لحیم نکردن محل اتصال ها

3-عبور سیم تلفن از کنار سیم برق و داخل جعبه های تقسیم

4-قرار ندادن سیم های تلفن در باکس عایق دار و استفاده از ترمینال تلفن

5-گچ یا سیمان کردن سیم های اصلی و ورودی منزل در زیر سنگ و گچ و ...

6-خشک شدن سیم ها و ترک برداشتن سیم ها در زیر نور آفتاب و برف و باران

7-موارد عجیب بسیار دیگر که یک نمونه خاص را بیان می کنم کشیدن خط تلفن برای 10 واحد فقط با یک کابل آن هم گردش در بین واحدها

مورد سوم ایجاد سولفاته در اتصالات

سولفاته در اثر چسب برق ، رطوبت و باران :این مورد یکی از شایع ترین موارد در قطع شدن بوق تلفن ،اینترنت ،نویز دار شدن صدا و کندی سرعت اینترنت است.کابل مخابرات از پست مخابراتی تا گیرنده خط مسیرهای مختلفی را زمینی و هوایی طی می کند.به ترمینال های مختلفی اتصال می بابد که به بعضی از آنها در ارتفاع پایین و بعضی در ارتفاع بالا نصب شده اند.این در معرض دسترس بودن باعث می شود که احتمال قطعی هم بالا برود مواردی که عموما قطع شدن را بدنبال دارد ، گود بر داری زمین که قطع شدن کابل اصلی را بدنبال دارد ، ساخت و ساز ها که باعث آسیب رسیدن به باکس های مخابرات می شود ، آسیب دیدن کابل توسط نشست زمین یا حیوانات موذی ،فرسودگی سیم ها و باکس های مخابراتی و مهمترین مورد عایق نبودن محل اتصالات در برابر رطوبت .

راه حل چیست ؟هر چند بعضی از اتفاقات غیر عمد است ولی می شود با رعایت نکاتی از قطع شدن تلفن دراین مورد را کم کرد.

1-اگر شکستگی یا باز بودن درب باکس مخابرات منطقه تان را مشاهده کردید آن را به مخابرات منطقه اطلاع دهید.

2-در ساختمانهای در حال ساخت قبل از تخریب و یا حین عملیات ساخت به حفاظت کابل و باکس مخابراتی توجه شود.

3-اگر باکس تلفن آپارتمان شما در زیر باران است حتما نسبت به عایق بندی و مرتب سازی آن اقدام کنید.

4-سعی کنید برای سیم های تلفن تمام واحدهای آپارتمان یک مسئول انتخاب کنید و شماره متخصص را در محل باکس یادداشت کنید تا مسئله نصب و رفع عیب راحت تر و سریع تر انجام شود. 

مورد چهارم اتصال در سوکت تلفن

گاهی اوقت دلیل قطعی تلفن مشکل در اتصال سوکت تلفن ،اتصال سیم ها به سوکت و یا سوکت های تلفن است.شاید یک مورد عجیب به نظر برسد که سوکت تلفن پریز تلفن باعث قطعی تلفن ،نویز و یا ضعیف بودن سرعت اینترنت شود ولی این مورد در موارد نادر رخ داده است.سوکت تلفن هر چند کوچک ولی نقش مهمی را در اتصال خط بر عهده دارد .از آنجا که خط تلفن به صورت موازی اتصال می یابد لذا اتصال کوتاه شدن یکی از خط های موازی شده باعث قطع شدن تلفن می شود .

tel5

tel8

داخل سوکت دو یا چهار عدد خار کوچک فلزی مشاهده می کند . سوکتی که دو عدد خار دارد متنعلق به یک خط تلفن و سوکتی که 4 خط دارد متعلق به دو خط می باشد.البته نوع دو خط معمولا بیشتر در بالزار و تولیدات کلید و پریز موجود می باشد که عموما از یک خط سوکت استفاده می شود.

 موارد اتصالی در اثر اتصالی سوکت و آموزش رفع عیب

1-خارهای سوکت در داخل اتصال کوتاه شده باشند یعنی بهم چسبیده باشند.

2-سیم های سوکت خط تلفن به درستی متصل نشده باشد.

از آنجا که در تلفن ما با زوج سیم سرو کار داریم اشتباه شدن یک سیم از دو سیم از بین سیم ها با رنگهای مختلف می تواند باعث شود خطوط دچار ایراد شوند.لذا برای اتصال خطوط تلفن حتما باید زوجهای سیم بدرستی از داخل کابل تفکیک شوند.در کابل های زوجی مخابراتی رنگهای یک رنگ بسیار زیاد می باشند.مثلا در بعضی از مدل کابل ها رنگ سفید بیشترین ،در بعضی رنگ سبز به صورت تابیده شده با رنگهای مختلف و ...

مثلا زوج ها به صورت :سفید نارنجی ،سفید آبی ،سفید قهوه ای ،سفید سبز و ... برای رنگ سبز هم به همین شکل

3-سیم تلفن دچار اتصال شده باشد

شاید عجیب برسد ولی این مورد می تواند رخ دهد.شل بودن اتصال سوکت هننگام سوکت زدن با آچار شبکه خود می تواند دلیلی باشد که سیم ها از داخل بهم اتصال کنند.یکی از مورد دیگر اتصال سیم تلفم متصل از پریز به سوکت تلفن است یکی از موارد که می شود مثال زد سیم تلفن در زیر صندلی دفتر کار یا در زیر مجیز پاچال دچار اتصالی شود. 

images 2

4-ضعیف متصل شدن خط به سوکت

 tel6

5-طریقه پیدا کردن محل اتصالی سوکت

برای عیب یابی اتصالی در سوکت پریزهای تلفن باید ابتدا ورودی خط و انتهای خط به منزل را چک کنید.

برای این کار باید ابتدا توجه کنید که رایزر و ورودی خطوط اصلی از کدام قسمت آپارتمان می باشد. سپس خط اصلی ورودی را پیدا کنید.حال برای عیب یابی باید از وروی به سمت انتهای خط را چک کنید یک به یک با دستگاه بیزر تست بوق را انجام دهید تا اتصالی سیم ها یا پریز را پیدا کنید.منظور از وروی و خروجی انشعابات تلفن می باشد یعنی سیمی که از پایین به داخل پریز های تلفن آمده و سپس در قسمت های مختلف منزل در پریز های تلفن  ورود و خروج دارد تا انتهای خط که دیگر خروجی ندارد.

tel1

مورد پنجم رطوبت

مورد ششم طولانی شدن مسیر کابل

2-قسمت نرم افزار خط تلفن ثابت

این مورد توسط پرسنل مخابرات تشخیص داده می شود که آیا دلیل قطعی خط شما از مرکز مخابرات می باشد یا خیر.مثلا مواردی که شاید مشاهده شود تلفن یک زنگ بزند ،تلفن اینترنت داشته باشد ولی بوق نداشته باشد ،تلفن مشغول باشد دائم ، تلفن یک زنگ بزند و دیگر زنگ نزند و ....

بحث دوم:خدمات دهنده اینترنت سخت افزاری و نرم افزاری

1-سخت افزار خدمات دهنده اینترنت

منظور از سخت افزار اشکال در دستگاههای شرکتی که از آن اینترنت تهیه کرده اید است که این مورد بسیار کم و در صورت ارتقا یا رفع اشکال در شبکه رخ می دهد که می تواند با تماس با پشتیبانی شرکت ارایه دهنده اینترنت از این مو.رد مطلع شوید.

عموما این مورد توسط پیامک اطلاع رسانی می شود.

2-قسمت نرم افزار خدمات دهنده اینترنت

شما یک طرح سرعت بالا نامحدود تهیه می کنید ولی به دلیل استفاده  بیش از حد پهنای شرکت ارائه دهنده خدمات شما را محدود می کند. لذا سرعت اینترنت شما افت می کند .این مورد را باید با تماس با پشتیبانی خدمات دهنده اینترنت خود بر طرف کنید.

بحث سوم :اتصالات و ارتباطات مودم سخت افزاری و نرم افزاری

1-سخت افزار مودم

مودم از لوازمی است که عموما 24 ساعته در حالت کاری می باشد لذا یکی از مواردی که باعث می شود سرعت اینترنت کاهش پیدا کند یا قطع و وصل شود مستهلک شدن قطعات مودم است.لذا نیاز است مودم توسط یک متخصص مورد بررسی قرار گیرد تا از سالم بودن مودم اطمینان حاصل شود.

برخی موارد است که باعث می شود عمر مودم کمتر شود عبارت است از استفاده از منبع تغذیه غیر استاندارد ، قار ندادن مودم در معرض مکان های خیلی گرم مانند بالای کمد داخل محیط بسته و... و از همه مهمتر یکسره روشن بودن مودم است.

نویز گیر

یک نکته خیلی مهم :یکی از لوازمی که شاید از آن غافل شوید نویز گیر مودم است .متاسفانه چون نویزگیر یک وسیله لازم برای مودم است مدل های فیک و تقلبی آن در بازار بسیار زیاد شده است که باعث ایجاد کیفیت پایین ، قطعی و ... می شود حتما در خرید نویزگیر دقت کنید.

نویز گیر هم مانند مودم دچار خرابی خواهد شد لذا حتما در هنگام رفع عیب به صحت نویزگیر هم اطمینان حاصل کنید. 

2-قسمت نرم افزارمودم

این مورد مربوط به نرم افزار مودم می باشد .گاهی اوقات با گذشت زمان و ارتقا سیستم ها نیاز است نرم افزار مودم نیاز است بروزرسانی شود این مورد می تواند توسط متخصص تعمیرات مودم بررسی شود.

راه تست سخت افزار و نرم افزار مودم : یک راه ساده و بدون هزینه برای اینکه مطمئن شوید دلیل پایین بودن سرعت اینترنت شما از سیم کشی منزل شما است یا مودم شما ؟می تواند مودم خود را به منزل اقوام ببرید و در آنجا با زدن یوز و پسورد از سالم بودن مودم مطمئن شوید و یا مودم سالم آنها را به منزل خود بیاورید.

چگونه مودم را نصب و عیب یابی کنیم ؟

نصب مودم: پس از مطالعه موارد نوبت به رفع عیب خرابی مودم یا ضعیف بودن سرعت می رسد اولین کار پیدا کردن شماره تماس ارائه دهنده خدمات اینترنت است مثلاً شاتل ، مخابرات ، آسیاتک و غیره با تماس با 118 یا جستجو در گوگل شماره تماس را پیدا کنید .
حالا نوبت به تماس با شماره و ارتباط به بخش پشتیبانی می رسد پس از صحبت با پشتیبانی موارد زیر از شما خواسته می شود اول از همه اینکه مودم را مستقیم به پریز تلفن داخل منزلتان وصل کنید بدون اتصال تلفن و نویز گیر  ، اتصال شما چک میشود که آیا سیم تلفن شما مناسب اینترنت با سرعت عالی می باشد یا خیر . آیا باید عملیات مخابراتی یا شرکت ارائه دهنده اینترنت انجام شود بعد از این کار اگر مشکل برطرف شد که مورد خرابی به شما توضیح داده می شود در غیر این صورت مورد بعدی بررسی می شود.
مرحله دوم اتصال مودم خط تلفن به کابل مخابرات جلوی درب .
برای اتصال مودم به کابل تلفن جلوی درب شما نیازمند یک پریز یا سه شاخه در جلوی درب هستید و باید بدانید خط تلفن شما کدام رشته سیم ها است اگر این مورد را نمی دانستید از یک برقکار یا برقکار ساختمان کمک بگیرید . پس از اتصال مودم به خط اصلی دوباره با موبایل با مخابرات تماس بگیرید دوباره به کارشناس وصل شوید و مورد را اشاره کنید مرحله چک خط دوباره انجام می شود حالا نوبت به نظر کارشناس میرسد که خط خوب است یا بد اگر بازهم خط بد باشد شما نیازمند کارشناس حضوری می‌شوید تا در محل شرکت ارائه دهنده خدمات یک کارشناس حضوری بفرستند مورد خرابی به مخابرات منطقه هم گزارش می شود تا در صورت ایراد در خطوط مورد عیب یابی رفع و برطرف شود بعد از نظر کارشناس سرعت و کیفیت اینترنت شما مشخص می شود در بعضی مواقع اصلاح و در بعضی مواقع باید از سرعت پایین تر استفاده کنید.

 

دیدگاه‌ها  

#2 ali 1400-04-20 12:59
خیلی ممنون مطلب مفیدی بود

من همه این کار ها رو کردم سیم تلفنم نو نو هستش

تو جعبه باکس سرعت دانلودم همون سرعتیه که میخام ولی تو خونه این سرعت رو ندارم و در ضمن تو نصف این مسیر سیم تلفن امتحان کردم و همون سرعت خوب بود ولی اصلا تو خونه سرعت ندارم

همه چی رو همه چی رو بررسی کردم به نتیجه ای نرسیدم چون هیچ مشکلی نبود همه جا رو دیدم

با پشتیبانی تماس گرفتم فقط بلدن بگن از طرف شماست مشکل کسی رو هم ندارن بفرستن نگاه کنه
#1 ممد 1399-10-07 08:46
ممنون خیلی اطلاعات مفیدی ارائه دادین :roll: :lol: :D 8)

You have no rights to post comments

تماس با ما

روز کاری: 9 الی 4

پنجشنبه 9 الی 13

05133686989

ایران ، خراسان رضوی مشهد

برق با ما اکنون به صورت کاملا حرفه ای و تخصصی در شهر مشهد خدمات زیر را ارایه می دهد. ....

نصب و سرویس انواع آیفون صوتی و تصویری با گارانتی کتبی

اجرای پروژه های برق و عیب یابی برق

نور پردازی مکانهای مختلف

تامین لوازم برق قیمت با ضمانت بازگشت

درباره برق با ما

تیمی متشکل از مهندسین برق که با همکاری استاد کارها و تکنیسین های برق بیش از یک دهه افتخار انجام پروژه های مختلف برقی را بر عهده داشته ایم و امیدواریم رضایت مشتریان را کسب کرده باشیم.

تماس با ما

آدرس شرکت:خراسان رضوی ، خیام شمالی ۵۳ ، خیابان هدایت ۴۹،پلاک ۱/۲
آدرس ایمیل: mohammadjavadi528@gmail..com
شماره تماس: 05133686989

ارتباط مستقیم با مهندس جوادی : 09158801940

ارتباط مستقیم با مهندس جعفری : 09370092523

کانال تلگرام : @barghma

اینستاگرام:

@barghbama

ساعات کاری :

شنبه - ۴ شنبه: ۸ صبح - ۵٫۳۰ بعدظهر
۵شنبه: ۸ صبح - ۲٫۳۰ بعد ظهر
جمعه - بخش پشتیبانی تعطیل می باشد .