Warning: Undefined array key 332 in /home/barghbamj/domains/barghbama.com/public_html/libraries/src/Access/Access.php on line 608

Warning: Attempt to read property "rules" on null in /home/barghbamj/domains/barghbama.com/public_html/libraries/src/Access/Access.php on line 608

Warning: Undefined array key 332 in /home/barghbamj/domains/barghbama.com/public_html/libraries/src/Access/Access.php on line 613

Warning: Attempt to read property "rules" on null in /home/barghbamj/domains/barghbama.com/public_html/libraries/src/Access/Access.php on line 613

آموزش صفر تا صد آیفون تصویری

در این مقاله به بررسی تمامی اجزا و موارد آیفون تصویری اشاره می کنم سعی کردم به تمامی موارد مربوط به نصب و عیب یابی آیفون تصویری اشاره کنم .

پنل تصویری

پنل تصویری همانطور که می دانید در جلو درب منزل نصب می شود و در تمامی واحدها مشترک است.

پنل تصویری اگر که دچار ایراد شود تمامی واحدهای متصل به پنل تصویری دچار  ایراد خواهند شد.

باید به این نکته اشاره کرد که در مورد بالا در  صورتی که سیم کشی واحد ها درست باشد و مانیتورها نیز دچار ایراد نشده باشند باید مانیتور درست عمل کند. 

برای اطمینان از سالم بودن پنل تصویری باید قسمت های مختلف پنل را بشناسیم و طریقه کار پنل را.

پنل های تصویری در نوع نصب با یکدیگر فرق می کنند.

 بعضی تغذیه dc نیاز دارند و بعضی از پنل های تغذیه ac .

مثال در بعضی از پنل ها حتی پس از قطع شدن برق ترانس تغذیه ما تصویر و صدا را خواهیم داشت اما در همین پنل ها هم نیز باید توجه کنیم که مدل برد صوت از چه نوعی است.

به عنوان مثال در مدل های پنل سیماران بعضی از پنل ها مدل ac می باشد و بعضی از پنل ها مدل dc.

در تابا هم به همین شکل.

در ادامه  به قسمت های مختلف پنل تصویری اشاره می کنم .

۱. دوربین دلیل گران بودن پنل تصویری به قیمت دوربین برمیگردد گران ترین قسمت در پنل تصویری دوربین است.

دوربین سه سیم دارد سیم تغذیه سیم منفی وسیم تصویر دوربین ها در مدلهای ال ای دی دار و بدون ال ای دی یا مادون قرمز موجود هستند.

مهمترین عامل در کیفیت تصویر دوربین می باشد و بعد از آن لنز دوربین و سپس  طلق دوربین.

۲.طلق دوربین 

از آنجا که طلق دوربین بسیار مهم میباشد برای آن یک عنوان جدا در نظر گرفتم.

پنل های مختلف دارای طلق های دوربین مختلفی هستند. کثیف شدن و زرد شدن طلق دوربین باعث پایین آمدن کیفیت تصویر میشود.

طلق یک دوربین به آسانی یافت می شود و تعویض آن نیازمند تجربه است.

۳.برد صوت 

مهمترین قسمت برای عملکرد پنل تصویری برد صوت می باشد.

عملکرد رفت و برگشت صدا ،انتقال تصویر،در باز کن زنگ،در مدل کارتی عملکرد آر اف آیدی ، بعضی از برد صوتها دارای ولوم صدای بلندگو و صدای میکروفون هستند.

چند برد صوت را در زیر مشاهده می کنید.

خرابی برد صوت می‌تواند بر عملکرد کلیه مانیتور واحد ها  اثر بگذارد مثلاً قطع شدن تصویر ، قطع شدن صدای رفت و برگشت ، قطع شدن در باز کن، نویز و ...

راه عیب یابی خرابی برد صوت چیست؟

برای عیب یابی باید عمل کرد برد صوت را  به خوبی بشناسیم .

اینکه تغذیه پنل از کدام نوع است و عملکرد قسمت های مختلف.

بهترین راه برای عیب یابی خرابی برد صوت استفاده از برد یدکی است. برای اینکه بتوانیم انواع برد ها را عیب یابی کنیم باید مشابه آن ها را همراه داشته باشیم البته فقط بردهای پرکاربرد و بهتر است بردهای تخصصی تر را به خدمات شرکت سازنده بسپاریم مانند پنل های کدینگ. 

 

۴. میکروفون

میکروفون هم در پنل وجود دارد و هم در مانیتور خرابی میکروفون می تواند باعث اختلال در رفت و برگشت صدا شود.

راحت ترین راه برای تست میکروفون استفاده از یک میکروفون سالم است. نکته‌ای که وجود دارد این است که میکروفون دارای قطب مثبت و منفی است حتماً باید برای تست قطب های میکروفون را درست اتصال دهیم.

کم بودن صدا نویز صدا قطع بودن صدا سوت کشیدن پنل همه می تواند دلیلش خرابی میکروفون باشد البته بعد از اینکه مطمئن شدیم که برد صوت  سالم است.

یکی دیگر از مواردی که شاید اصلاً متوجه آن نشویم در هنگام عیب یابی جرم گرفتن محل ورودی صدای از فریم اصلی پنل است.

۵.بلندگو

یکی از موارد بسیار محتمل در خرابی بلندگو می باشد بلندگو همانطور که از اسمش معلوم است برای شنیدن صدا استفاده می شود. خرابی بلندگو می تواند گول زننده باشد یعنی در ظاهر بلندگو سالم به نظر برسد ولی از داخل سیم پیچ آن قطع شده باشد راه تست بلندگو استفاده از اهم متر یا راه ساده تر استفاده از یک بلندگو سالم است. همانند میکروفون خرابی بلندگو هم می‌تواند از برد صوت باشد. 

بلندگو دارای قطب نیست یعنی دارای قطب مثبت و منفی نیست. حتماً برای تعمیرات پنل شما نیازمند بلندگو با سایزهای مختلف هستید.

۶.برد شاستی 

برد شاستی یکی از از مواردی است که عیب یابی را برای برقکاران پیچیده می کند.  که در ادامه را به ان اشاره می کنم .

کارکرد شاسی به این گونه است که یک سیم منفی به تمامی شاسی ها متصل شده است و بعد از فشار دادن هر شاستی این سیم منفی سوئیچر را تحریک می کند و عمل زنگ انجام می شود.

این  مورد را هم می‌شود اشاره کرد که میشود بر روی آیفون ها شاسی اضافه نمود.

شاسی پنل های مختلف با یکدیگر فرق می کند.

خراب شدن شاسی ها به کلی می تواند عملکرد کل آیفون را دچار ایراد کند دلیل این مورد هم اتصال کوتاه شدن سیم منفی با سیم صوت است.

وقتی که سیم صوت با سیم منفی یکسره شوند عملکرد در باز کن و عملکرد رفت و برگشت صدا انجام نمی شود از این جهت بود که گفتم مورد عجیب غریب رخ خواهد داد یعنی اینکه همه چیز درست است ولی اتصال کوتاه بودن یکی از شاسی ها باعث خرابی تمام آیفون ها خواهد شد.

پیشنهاد می کنم حتماً در زمان تعمیر برد شاستی تمامی شاسی های متصل را تعویض کنید یا اینکه برای اینکه دیگر برد شاسی خراب نشود از برد شاسی های جدید استفاده کنید. 

یکی از موارد دیگر در خراب شدن شاسی ها آب خوردگی است.

برد های آبخورده بعد از مدت زمانی دچار قطعی می شوند بهتر است کل برد تعویض شوددر زمان آبخوردگی

۷. سوئیچر

سوئیچر قطعه ای است که جداکننده واحدها از یکدیگر است به گونه ای می توان گفت کلید هر واحد است سوئیچر در انواع مختلفی تولید می شود سوئیچر تک سوئیچر سر وسط سوئیچر مانیتور و سویچر پشت پنل بر اساس نیاز باید در نظر گرفته از کدام سوئیچر استفاده شود قطعه ای از شامل مقاومت رله دیود 

سوئیچ فقط در صورتی استفاده می شود که دستگاه جداسازی واحد ها را هنگام زنگ زدن داشته باشیم برای یک منزل تک واحده نیاز نیست که سوئیچر استفاده شود مگر اینکه منزل دوبلکس باشد و سیم کشی از نوع پارالل باشد.

چرا نیاز نیست برای پنل یک واحده سوئیچر استفاده کنیم دلیلش این است که عملکرد زنگ توسط سیم صوت  انجام میشود و در پنل یک واحده با وصل کردن سیم برگشت شاستی به سیم صوت عمل تحریک زنگ انجام می شود.

سوئیچر عمل تقویت صدا و تصویر را انجام میدهد این کار بدین شکل انجام می شود که از اتصال تمامی سیم ها ی واحدها به صورت همزمان به پنل جلوگیری می شود و هر واحد به صورت جدا سوئیچ میشود.

نکته جالبی که وجود دارد این است که تمام سوئیچر ها از شرکت های مختلف به مانیتور های شرکت های دیگر  متصل می شوند.

برای اتصال سوئیچر ها به مانیتور ها باید به نکات زیر توجه کرد.

سیم های ورودی و سیم های خروجی.

برخی در زمان نصب سوئیچر به ورودی و خروجی دقت نمی کنند و همین مورد باعث اشتباه نصب شدن سوئیچر میشود باید دقت شود که ۵ سیم  ورودی و چهار سیم خروجی چگونه متصل شود.

سوئیچر های مجتمع دارای یک ورودی و یک خروجی هستند که سیم های اصلی ها متصل میشود باید عمل ورود و خروج سیم ها به صورت سری انجام شود و در مسیر انشعاب سه سر گرفته نشود.

سوئیچر علاوه بر ترمینال های  ورودی و خروجی دارای خروجی ها برای مانیتور ها است که به صورت ترمینال ۵ تایی است یک خانه از ترمینال ها 

مانیتور های تصویری

یکی دیگر از قسمت های مهم در دربازکن های تصویری مانیتور است مانیتور در انواع مختلف چه از لحاظ سایز ال سی دی و چه از لحاظ امکانات تولید می شود باید هنگام خرید مانیتور به نیاز مورد استفاده توجه کرد به عنوان مثال امکانات دوربین مداربسته ،تلفن وای فای ، ارتباط داخلی ،سایز ال سی دی، دو پنله یا تک پنل بودن و سایر موارد.
یکی از مواردی که حتماً باید در هنگام خرید مانیتور به آن توجه کرد خدمات پس از فروش و کیفیت مانیتور است. حتماً باید توجه کنیم که با هزینه های سنگین که برای آیفون تصویری انجام می شود باید یک هزینه منطقی باشه اگر کیفیت پایین مد نظر قرار بگیرد هم هزینه انجام شده باید دوباره انجام شود و هم هزینه نصاب و عیب یابی که این مورد را ما بسیار در کارهای مختلف مشاهده می کنیم.
قسمت های مختلف مانیتور های تصویری
۱.منبع تغذیه
وظیفه منبع تغذیه تبدیل ولتاژ ac به dc می باشد منبع تغذیه در عمر مانیتور بسیار تاثیر گذار خواهد بود که امروزه متاسفانه منبع تغذیه های مختلفی در بازار وجود دارد که بعضی از آنها دارای کیفیت خوبی نیستند.
خروجی منبع تغذیه دارای قطب مثبت و منفی است باید هنگام تعویض منبع تغذیه سوخته به این مورد توجه داشت.
یکی از موارد خراب شدن منبع تغذیه نوسان برق است و حتماً باید در هنگام نصب به این مورد توجه کنیم شاید این سوال پیش بیاید که مگر نوسان برق دست ما است بله به عنوان مثال وصل کردن سیم ورودی ضعیف یا اینکه اتصال برق ورودی از یک وسیله نوسانی مثل پمپ آب .
در مانیتور تصویری اگر منبع تغذیه قطع شود کل امکانات مانیتور از کار خواهد افتاد مثل صدا تصویر و زنگ و در باز کن . خاموش شدن مانیتور حتماً نمی تواند دلیلی سوختن منبع تغذیه باشد چند مورد دیگر می‌تواند باعث قطع شدن منبع تغذیه شود.
۱.قطع شدن برق ورودی
اتصالات برق ورودی می تواند باعث قطع شدن برق مانیتور شود خیلی راحت میشود با باز کردن مانیتور و تست در یک پریز سالم از  سالم بودن منبع تغذیه مطمئن شد.
۲. قطع شدن اتصال سوکت برق :  بعضی از مانیتور ها دارای سوکت نری و مادگی هستند قطع شدن اتصال سوکت باعث قطع شدن برق مانیتور میشود این مورد را هم می شود مانند مورد اول چک نمود
۳. خراب شدن کلید خاموش و روشن این مورد هم در موارد نادر امکان دارد رخ  بدهد.
۴.برد ال سی دی
یکی از مواردی که باعث خاموش شدن مانیتور می شود اتصال کوتاه برد ال سی دی است.
در برد ال سی دی آی سی وجود دارد  که مستقیم ولتاژ ۱۲ ولت دی سی را دریافت می کند و ولتاژ های مورد نیاز ال سی دی را تولید میکند لذا با سوختن آی سی برد ال سی دی ولتاژ ۱۲ ولت منبع تغذیه اتصال کوتاه می شود.
زمانی که برد ال سی دی اتصال کوتاه میشود آیفون تیک تیک می کند . راه عیب  یابی عیب یابی اتصال کوتاه برد ال سی دی جدا کردن سوکت برد ال سی دی از برد صوت است.
گاهی اوقات مانیتور روشن است و تصویر نیز وجود دارد ولی منبع تغذیه از حالت نرمال خارج شده است وقتی که منبع تغذیه ولتاژ مناسب برد ال سی دی و برد را تامین نکند می تواند نویز تصویر نویز صدا باز نشدن درب بازکن ، چشمک زدن چراغ مانیتور و بعضی موارد دیگر رخ دهد راه عیب یابی جایگزین کردن منبع تغذیه نو به جای کهنه است.
۲.برد صوت
همانند برد صوت پنل برد صوت مانیتور نیز وظیفه تجمیع قسمتهای مختلف را به عهده دارد قسمت هایی شامل منبع تغذیه برد ال سی دی دسته گوشی برد شاستی و برد های دیگر.
خراب شدن این برد میتواند باعث قطع شدن کلی مانیتور یا قسمت های مختلف دیگر باشد.
خرابی های زیر مربوط به برد صوت است .
ضعیف بودن صدای زنگ یا نداشتن زنگ
ضعیف بودن صدای رفت و برگشت
عمل کردن در باز کن
خاموش شدن و روشن نشدن ناگهانی ال سی دی
زنگ خوردن مانیتور با زنگ مانیتورهای واحدهای دیگر
۳.برد ال سی دی
برد ال سی دی متصل به برد صوت است در بعضی از مانیتور ها برد صوت  و برد ال سی دی به صورت یک تیکه هستند حتی در بعضی از مانیتور ها برد تغذیه نیز با برد صوت و برد ال سی دی در یک برد کلی وجود دارد.
وظیفه برد ال سی دی دریافت تصویر ورودی از پنل و نمایش تصویر بر روی ال سی دی است . بعضی برد ال سی دی دارای منو و امکانات نیز می باشند مانند تقویم تنظیم صدای زنگ تنظیم نور صفحه و سایر امکانات عمده خرابی های برد ال سی دی مربوط به آی سی سوئیچینگ و ای سی بک لایت می باشد.
۴.ال سی دی
ال سی دی می تواند نیز دچار خرابی شود از جمله خرابی های ال سی دی به هم ریختن پیکسل ها ضربه خوردن ال سی دی خراب شدن فلت یا به هم ریختن کیفیت رنگ باشد.
۵.تاچ
تاچ به صورت جدا بر روی ال سی دی نصب می شود البته بعضی از مانیتور ها دارای تاچ ال سی دی به صورت یک تیکه  هستند.
۶.برد شاستی
برد شاستی قطعات زیادی ندارد شامل چند شاسی است که همین ها می تواند باعث خرابی مانیتور بشود شاستی در باز کن شاسی تصویر و یا شاستی ارتباط داخلی.

۷.منبع تغذیه وظیفه تبدیل ولتاژ ac به  dc را دارد منبع تغذیه پنل با منبع تغذیه مانیتور متفاوت است منبع تغذیه پنل از نوع  سیم پیچ کاهنده ولتاژ می باشد و با یک تعداد دیود ولتاژ یک سو و دی سی میشود منبع تغذیه مانیتور از نوع سویچینگ می باشد.

آیفون تصویری دارای ولتاژ و آمپر های مختلفی هستند که بر اساس سیم پیچ مشخص میشوند ترانس تغذیه یا همان منبع تغذیه در عمل کرد آیفون تصویری یا صوتی بسیار اثر گذار است به گونه ای که ضعیف شدن منبع تغذیه باعث اختلال در عملکرد در باز کن میشود.
منبع تغذیه ها ولتاژ بین ۱۲ تا ۱۷ ولت دارند و آمپر نیم تا ۳ آمپر میزان آمپر و ولتاژ در عملکرد آیفون اثر دارد.
منبع تغذیه دارای مدل های ای سی، ای سی دی سی، و مدل ریموت کنترل هستند یعنی علاوه بر اینکه ترانس تغذیه هستند ترانس ریموتی نیز هستند.
در بعضی پنل ها فقط ac نیاز است ولی در بعضی از پنل ها هم ac و هم dc نیاز است.
ترانس تغذیه نیز مانند بقیه قسمت های آیفون تصویری می تواند خراب شود دلیل های خرابی متواند سوختن فیوز آب خوردگی اتصال کوتاه و قطع شدن سیم ترانس تغذیه باشد.
در بعضی مواقع قطع شدن فاز نول ورودی می تواند باعث قطع  شدن برق ترانس تغذیه شود حتما دقت کنید که قبل از تعویض ترانس تغذیه از خراب بودن آن مطمئن شوید. در بیشتر موارد قطع شدن برق ترانس تغذیه علت اصلی آن اتصال کوتاه سیمهای دربازکن است که میتواند سوختن فیوز دلیل خرابی ترانس باشد.
جالب است بدانید علاوه بر فیوز روی برد فیوز دیگری در داخل بعضی از سیم پیچ های ترانسفورماتور وجود دارد و میتوان آن فیوز را تست نمود.
اکثر ترانس های تغذیه آیفون های صوتی را میتوان برای آیفون های تصویری نیز استفاده نمود .
به این مورد توجه کنید که اتصال تغذیه dc به جای ac در پنل و بالعکس می تواند باعث آسیب دیدن پنل و  ترانس تغذیه شود.


۸.سوکت 
سوکت یا ترمینال یکی از مواردی که در تمام  دربازکن ها با آن سر و کار داریم.

سوکت یا ترمینال عامل ارتباط بین پنل و مانیتور می باشد در ظاهر به هیچ عنوان احتمال اینکه سوکت خراب باشد نمی رود ولی متاسفانه با توجه به بالا رفتن تیراژ تولید بعضی از برندها خطای خرابی زیاد شده است ست که می تواند باعث یک مشکل عجیب در نصب آیفون شود.

به عنوان مثال آیفون را نصب کردیم همه چیز اوکی بود

تا اینکه مشتری تماس گرفت آیفون ما زنگ نمی خورد و صدای رفت و برگشت دچار اشکال است.

ابتدا به سمت پنل رفتیم و با باز کردن پنل احتمال اینکه سیم ها بد متصل شده است را دادم بعد از اتصال صدای رفت و برگشت و در باز کن درست شد دوباره پنل را بستم و دوباره صدا و دربازکن قطع شد 

احتمال اینکه سیمهای برد دچار قطعی است باعث شد برد را چک کنم برد هم بظاهر مشکلی نداشت. سیم های متصل به سوکت را تکان دادم احتمال دادم که سیم ها از داخل خوردگی و اتصالی پیدا کرده است دوباره آیفون درست شد.

خلاصه بعد از تست سیم ها و اطمینان از سالم بودن آن احتمال یک در هزار را دادم بله سیم زرد سوکت آیفون دچار قطعی بود.

این مورد میتواند باعث اتفاقات عجیب تری هم بشود مثلاً در باز کن عمل کند ولی صدا نویز دار باشه یا موارد دیگر .

حتماً در زمان هایی که با یک سوکت سولفات گرفته روبرو می شوید آن را تعویض کنید چون قطعاً به مرور زمان دچار قطعی خواهد شد.

۹.قفل باز کن 

  هدف اصلی تمام دربازکن ها باز کردن درب می باشد شاید به جرات میتوان گفت بیشتر خرابی ها در آیفون تصویری و صوتی باز نشدن درب است.

انتخاب نوع قفل باز کن در این نوع خرابی ها بسیار تاثیرگذار است یک مثال برای اینکه این موضوع برایتان روشن شود.

برای تعمیر  آیفون تصویری مراجعه کردیم درب منزل رو به بیرون بازشو بود به محض ورود متوجه شدم که دلیل خرابی نصب اشتباه قفل زنجیری بود 

بنده خدا گفت از این آیفون خسته شدیم هر روز خرابه

قفل زنجیری برای دربهای بیرون بازشو بسیار باعث خرابی می شود بنده خدا پیشنهاد دادم که چرا از قفل های برقی استفاده نمی کنید.

مشتری گفت که اصلاً از این قفل ها خبر نداشت و تا به حال کسی پیشنهاد نداده بود قفل برقی را نصب کردیم و مشکل خرابی حل شد.

عمده خرابی های در باز کن 

 قطع شدن سیم تغذیه

سوختن ترانس تغذیه یا در زیر باران نصب کردن

قطع شدن رله برد صوت پنل 

خراب شدن شاستی در باز کن مانیتور

ضعیف شدن پاور مانیتور 

ضعیف شدن منبع تغذیه پنل 

ضعیف شدن بویین قفل زنجیری 

خشک شدن و ایراد مکانیکی قفل زنجیری 

قطع شدن سیم ارتباطی مانیتور به پنل 

لحیم سردی ترمینال سیم پیچ قفل باز کن

 

 

 

 

 

 

You have no rights to post comments

تماس با ما

روز کاری: 9 الی 4

پنجشنبه 9 الی 13

05133686989

ایران ، خراسان رضوی مشهد

برق با ما اکنون به صورت کاملا حرفه ای و تخصصی در شهر مشهد خدمات زیر را ارایه می دهد. ....

نصب و سرویس انواع آیفون صوتی و تصویری با گارانتی کتبی

اجرای پروژه های برق و عیب یابی برق

نور پردازی مکانهای مختلف

تامین لوازم برق قیمت با ضمانت بازگشت

درباره برق با ما

تیمی متشکل از مهندسین برق که با همکاری استاد کارها و تکنیسین های برق بیش از یک دهه افتخار انجام پروژه های مختلف برقی را بر عهده داشته ایم و امیدواریم رضایت مشتریان را کسب کرده باشیم.

تماس با ما

آدرس شرکت:خراسان رضوی ، خیام شمالی ۵۳ ، خیابان هدایت ۴۹،پلاک ۱/۲
آدرس ایمیل: mohammadjavadi528@gmail..com
شماره تماس: 05133686989

ارتباط مستقیم با مهندس جوادی : 09158801940

ارتباط مستقیم با مهندس جعفری : 09370092523

کانال تلگرام : @barghma

اینستاگرام:

@barghbama

ساعات کاری :

شنبه - ۴ شنبه: ۸ صبح - ۵٫۳۰ بعدظهر
۵شنبه: ۸ صبح - ۲٫۳۰ بعد ظهر
جمعه - بخش پشتیبانی تعطیل می باشد .