این مطلب بقدری مهم بود که در اسرع وقت در موردش مطلب قرار دادم پس چند لحظه خوندنش شاید برای  شما و نزدیکانتون مفید باشه.

همانطور که همه میدانیم کاربرد برق در زندگی امروزی قابل شمارش نمی باشد و استفاده از آن  بسیار لازم و ضروری می باشد ولی در کنار این مزایای بسیار استفاده نادرست از برق میتونه خسارات جبران ناپذیری به همراه داشته باشد.

دو روز پیش تماسی با برق با ما گرفته شد مبنی بر قطع شدن برق مغازه مواد غذایی ، پس از حضور متخصصین ما در محل دلیل قطعی مغازه مشخص شد.استفاده نادرست از لوازم برقی  که در شکل زیر مشاهده می کنید.

 

 

 

 

همانطور که مشاهده می کنید خطر بسیار جدی و جبران ناپذیری  بخیر گذشت جالبه بدونید این اتفاق زمانی افتاده که هیچ کس در مغازه حضور نداشته است (شب تا صبح ) دلیل این اتفاق فقط 10 هزار تومان بله 10 هزار تومان (قیمت سه راهی صنعتی ) !!!  دلیل این اتفاق استفاده از سه راهی آمپر پایین برای یخچال پر مصرف می باشد که باعث آب شدن سه راهی و آتش گرفتن کابلها شده است که اگر فقط چند لحظه دیگر این اتفاق ادامه پیدا می کرد و فیوز قطع نمی شد الان داستان جور دیگری بود.

 

در شکل زیر مشاهده می کنید به جای سه راهی ضعیف از یک سه راهی مناسب و صنعتی استفاده شد.

 

در بازدید های مکرری که داشتیم  تعدادی  از دلایلی که می تواند بسیار خطر آفرین باشد به صورت زیر می باشد..

1-نصب نادرست وسایل برقی 

بارها در بازدیدهای مختلف مشاهد کرده ایم افراد از سر اطلاع نداشتن دو شاخه ای داخل پریز برق زده اند و بعد از مدتی دچار قطعی برق و یا آتش سوزی سیم ها شده اند.وسایل برقی مختلف بنا به نوع کار دارای آمپرهای مختلفی می باشند و نیاز است به موارد بسیاری جهت اتصال وسیله به برق دقت کنیم از جمله قطر سیم های متصل ، فیوز خط ، جنس پریز برق ، قدیمی نبودن اتصالات و... 

دو مثال برای روشن تر شدن موضوع عرض می کنم. یکیش اینکه بسیار دیده ایم با اتصال دستگاه جوش به پریز غیر استاندارد هم پریز دچار آسیب دیدگی شده هم کابل های سر راه آن و در مواردی نیز باعث کامل معدوم شدن سیم های برق و نیز فیوز شده است.

مورد دوم اتصال بخاری برقی به پریزی و کابلی که قابلیت تحمل 400 یا 800 وات را ندارد زیرا بخاری های برقی آمپر بالایی نیاز دارند و برای اتصال بخاری  اید به کابل و پریزی که بخاری را به آن متصل می کنیم دقت کنیم.

2-خراب بودن فیوز ها

 در بعضی از مغازه ها یا منازل همچنان از کنتور قدیمی استفاده می کنند در بعضی از این کنتور ها گاها مشاهده شده که فیوزی که بر روی کنتور قرار دارد معیوب شده و دیگر قابل استفاده نمی باشد که این می تواند برای مکانهایی که فقط همان فیوز در مسیر ورودی برق دارند بسیار خطر آفرین باشد.هزینه خرید یا تعویض فیوز بسیار اندک می باشد پس نادیده گرفتن آن می تواند باعث ایجاد حادثه ای باشد.

نکته:خراب شدن فیوز منوط به قدیمی یا جدید بودن کنتور نمی باشد و بستگی به  جنس فیوز و اینکه چه مقدار از آن آمپر کشیده می شود دارد. 

3-ضعیف بودن سیم ها

در انتخاب سیم مناسب برای لوازم مصرف کننده مختلف ، فاصله های مختلف ،آمپر دستگاهها امری بسیار مهم می باشد و باید حتما در مورد آن دقت کافی صورت گیرد زیرا ضعیف بودن کابل یا سیم می تواند باعث آسیب به وسیله برقی ، سیم کشی ساختمان یا مشکلات دیگر شود .

چند باری طی خرید هایی که مشتریان جهت کابل کشی ، کابل را تهیه کرده بودند با موضوعی بر خورد کردم که من را بسیار ناراحت کرد و این قضیه فقط در مورد کابل نیست و موارد بیشماری از این دست را در وسایل تهیه شده مختلف مشاهده کرده ام.به مشتری گفته شده بود کابل 2.5*2 جهت کابل کشی تهیه کند بنده خدا از همه جا بی خبر کابل را تهیه کرده  و بر روی کابل هم نوشته شده 2.5*2 ولی غافل از اینکه یک عده سود جو گنجشک را بجای قناری می فروشند به جای قطر سیم 2.5 سیم 0.75 داخل کابل موجود بود!!!.این نوع کابل ها کاملا غیر استاندارد می باشند بارها گفته ام حتما در زمان خرید وسایل برقی به متفرقه نبودن جنس دقت کنید که پولی که دارید هزینه می کنید در راه درست هزینه شود.

 4-انشعابات نادرست

 یک اشتباه بسیار بد همانطور که در تصویر بالا دیدید دلیل این حادثه انشعاب سه راهی بود که چه خطری را ایجاد کرد.بعضی تا می خواهند یک وسیله برقی اضافه کنند با خرید یک سه راهی فکر می کنند مشکلشان حل شده است ولی در مواردی هم این سه راهی می تواند باعث ایجاد مشکل شود!!!حرف این که ببینید مصرف کننده تون چه آمپری نیاز داره و این سه راهی یا در کل پریز ، سیم ها و یا فیوز اون رو جواب میدن یا نه.

نکته : حتما حتما حتما در خرید سه راهی ها دقت کنید زیرا بعضی از اینها بسیار بی کیفیت و فقط بدرد اتصال دستگاههای آمپر پایین مثل تلویزیون ، رادیو یا دستگاه دیجیتال می خورند.

 5-استفاده نکردن از ترمینال

همانطور که می دانید چسب هر چقدر هم که جنس خوبی داشته باشد به دلیل پلاستیکی بودن در اثر گذر زمان  خشک شده و امکان بازشدن نقطه چسب زده شده وجود دارد.این چشب بار شده می تواند باعث ایجاد اتصال به بدنه فلزی شود و خطر آفرین شود.

6-لامپ های حرارتی یا بخاری برقی 

همانطور که از اسم اینگونه لامپ ها پیداست تولید حرارت و نور می کنند و می توانند به نوعی خطر آفرین باشند.انباری از پلاستیک جات را در نظر بگیرید که گوشه ای انبار یک نمونه از این لامپ ها بسته شده باشد و با چیدن جنس روی هم و توجه نکردن به این نوع لامپ می تواند باعث حادثه گردد.

بخاری برقی همانطور که می دانید حرارت بسیاری  تولید می کند و باید حتما در محل نصب آن دقت شود.

7-ارت:توضیحاتی مختلفی در مورد ارت در نت موجود می باشد فقط اینو بگم که استفاده صحیح از ارت می تواند از برق گرفتگی احتمالی بدنه های فلزی وسایل برقی جلوگیری کند. 

8-فیوز محافظ جان : این فیوز بسیار پر کاربرد بوده و اجرای صحیح آن می تواند خط برق گرفتگی را کاهش دهد.

9-سیم کشی خطرناک

گفتم یک مورد جامع هم داشته باشیم در مورد خطرات برق که در اثر برقکاری نادرست رخ بده ماندد موارد زیر 

1-ضعیف کشیدن کابل ورودی 2-بر عکس وصل کردن فاز و نول  3- سربندی سیم ها کنار هم 4-چسب کاری نادرست 5-محکم نکردن سیم ها زیر فیوز ،کلید و پریز 6-فیوز معیوب 7- مصالح به کار برده شده بی کیفیت 8-رعایت نکردن خط بندی فیوزها 9-اجرای اشتباه (مثال پریز برق در حمام ) و .....

 

مواردی که گفته شد اندک مواردی هستند در مورد خطرات برق امیدوارم که هیچ اتفاق ناگواری در هیچ  زمینه ای برای هیچ بنده ای رخ ندهد مرسی که وقت گذاشتید شاد و خوش و خرم باشید.

 

دیدگاه‌ها  

#1 ناشناس 1399-09-02 20:30
عالی بود دمت گرم

You have no rights to post comments

تماس با ما

روز کاری: 9 الی 4

پنجشنبه 9 الی 13

05133686989

ایران ، خراسان رضوی مشهد

برق با ما اکنون به صورت کاملا حرفه ای و تخصصی در شهر مشهد خدمات زیر را ارایه می دهد. ....

نصب و سرویس انواع آیفون صوتی و تصویری با گارانتی کتبی

اجرای پروژه های برق و عیب یابی برق

نور پردازی مکانهای مختلف

تامین لوازم برق قیمت با ضمانت بازگشت

درباره برق با ما

تیمی متشکل از مهندسین برق که با همکاری استاد کارها و تکنیسین های برق بیش از یک دهه افتخار انجام پروژه های مختلف برقی را بر عهده داشته ایم و امیدواریم رضایت مشتریان را کسب کرده باشیم.

تماس با ما

آدرس شرکت:خراسان رضوی ، خیام شمالی ۵۳ ، خیابان هدایت ۴۹،پلاک ۱/۲
آدرس ایمیل: mohammadjavadi528@gmail..com
شماره تماس: 05133686989

ارتباط مستقیم با مهندس جوادی : 09158801940

ارتباط مستقیم با مهندس جعفری : 09370092523

کانال تلگرام : @barghma

اینستاگرام:

@barghbama

ساعات کاری :

شنبه - ۴ شنبه: ۸ صبح - ۵٫۳۰ بعدظهر
۵شنبه: ۸ صبح - ۲٫۳۰ بعد ظهر
جمعه - بخش پشتیبانی تعطیل می باشد .